tag:blogger.com,1999:blog-5466346419661983262.post7297586206390194007..comments2023-09-12T09:55:42.551+02:00Comments on FerdiBlog: Concert 20 januari 2012: Het KCO en de afwezige maestro'sFerdi de Langehttp://www.blogger.com/profile/06562581777513267401noreply@blogger.comBlogger1125tag:blogger.com,1999:blog-5466346419661983262.post-69293826447638370302012-01-23T12:46:10.137+01:002012-01-23T12:46:10.137+01:00In de regel kan ik mij helemaal vinden in de recen...In de regel kan ik mij helemaal vinden in de recensies van de KCO-concerten in de serie 'De Grote Maestro's' in deze blog.<br /><br />Dit keer mis ik toch een kleine nuance waaraan overigens ook KCO-directeur Jan Raes om voor mij niet geheel begrijpelijke redenen in zijn korte betoog voorafgaande aan het concert voorbij ging. <br /><br />Laat ik voorop stellen dat ook ik het natuurlijk ontzettend jammer vond dat Kurt Masur op het laatste moment door ziekte verhinderd bleek. Ik nam dit keer speciaal mijn oudste zoon mee om hem deze legendarische dirigent mee te kunnen laten maken (gelukkig zou het voor mijzelf niet de eerste keer zijn en genoot ik al eerder van bijzondere concerten onder leiding van de Duitse maestro), maar die vlieger ging dus niet op.<br /><br />Ik betwijfel echter of de keuze van Ankush Kumar Bahl als vervanger, mede gezien de zeer beperkte tijd die de directie van het KCO nog ter beschikking stond, wel zo’n hele slechte was.<br /><br />In NRC Handelsblad van donderdag 19 januari jl. valt te lezen dat Bahl bij de repetities van deze concertserie als assistent van Masur optrad. Zo werden bij de repetitie van ‘het Eerste fluitconcert van Mozart dinsdagochtend (...) op aanraden van (...) Bahl de achterste lessenaars (...) weggezonden’, lezen we in die krant. Dat betekent dat Bahl heel direct bij het smeed- en kneedwerk door Masur betrokken was, daarop blijkbaar ook zijn invloed had en dus ook verwacht mocht worden dat hij in staat zou zijn in diens geest aan de finale uitvoering leiding te geven. Hij had weliswaar de stukken niet zelf als dirigent met het orkest gerepeteerd, maar maakte van die repetities wel integraal onderdeel uit. <br /><br />Er ging bij de uitvoering van vrijdagavond zeker wel wat mis, maar in het algemeen gesproken heb ik het – mede gezien de omstandigheden – als een hele verdienstelijke uitvoering ervaren. Zeker spelen daarbij de kwaliteit, professionaliteit, ervaring en het enthousiasme van het KCO een grote rol (en de virtuositeit van Vesko Eschkenazy niet te vergeten!), maar Bahl ging, gegeven de omstandigheden, zeker niet de mist in. En wat mij betreft ook niet de vergetelheid. Ik ben dan ook blij dat ik nog wel van de Pastorale van Beethoven heb genoten na de pauze.<br /><br />En ach, ook Haitink maakte in 1956 als zevenentwintig-jarige zijn debuut bij het KCO toen hij als vervanger van Carlo Maria Giulini de bok betrad (toegegeven: hij was toen al wel dirigent en geen assistent-dirigent, maar toch). Die dingen gebeuren ...<br /><br />Jan Schultheissschultiehttps://www.blogger.com/profile/05901465627741746812noreply@blogger.com