vrijdag 12 december 2014

Dans 10 december 2014: Een verlangen vervuld met het NDT


Nederlands Dans Theater
Sehnsucht/Schmetterling

Sehnsucht (2009)
Schmetterling (2010)

Sol León & Paul Lightfoot (choreografie)
Nederlands Dans Theater 1
Lucent Dans Theater, Den Haag 

Met een prachtige double bill vervullen Sol León & Paul Lightfoot met hulp van danser Medhi Walerski wederom het verlangen naar moderne dans dat je raakt. 

Vorige maand vierden de huischoreografen van het Nederlands Dans Theater (NDT) - Sol León en Paul Lightfoot - hun 25-jarige jubileum met een wervelend programma met de jonge dansers van NDT2. Een maand later is het de beurt aan de oudere garde van NDT1 om dit jubileum nog eens dunnetjes over te doen. En met de prachtige double bill van Sehnsucht en Schmetterling slagen ze daar zonder meer in. Met een bijzondere hoofdrol voor één van de meest markante van de NDT-dansers: Medhi Walerski. 

Roll over Beethoven!
Het NDT is een permanent onderdeel van de mondiale top van de moderne dans. En met de kenmerkende choreografie van León & Lightfoot waarbij liefde, het leven, het individu en de groep vaak centraal staan door 'directe' dans worden belichaamd, heeft het NDT een prachtige niche voor zichzelf gecreëerd. Een niche waarbij vaak de meest succesvolle producties een versmelting zijn van moderne dans en klassieke muziek. Zo ook in het uit 2009 stammende Sehnsucht waar het Largo uit het Derde Pianoconcert, de laatste twee delen van de Vijfde Symfonie en het Andante con Moto van het Vierde Pianoconcert van Beethoven de inspiratie voor een drieluik waar het verlangen naar een soul mate, maar ook naar een groep worden uitgewerkt. In een prachtig decor waar een draaibaar vierkant een huiselijke situatie van man en vrouw voorstelt, zien we de relatie tussen een man en een vrouw met een omstander buiten het huis. Op de prachtige tonen van Beethoven's Derde Pianoconcert ontwikkelt zich dit tot een verlangen van de man om ook onderdeel van de groep te zijn. Juist dan volgt één van de absolute hoogtepunten van de avond wanneer op de magistrale muziek van Beethoven's klassieke Vijfde Symfonie individu en groep samen komen in een wervelende choreografie. Uiteindelijk komt toch weer de liefde voor de vrouw in beeld en eindigt het drieluik zoals het begon, maar dan op de klanken van het Vierde Pianoconcert van Beethoven. 

Vlinder
Met Schmetterling gooien León & Lightfoot het over een ander boeg. Op de eclectische combinatie van muziek van The Magnetic Field (het album 69 Love Songs) en orkestrale muziek van Max Richter (1966) wisselen vrolijkheid en melancholie elkaar is. Net als bij Sehnsucht is het decor bepalend waarbij diverse deuropeningen in grootte afnemen en zo functionele coulissen op het podium vormen waaruit de dansers van het NDT naar voren komen. Langzamerhand worden de deuren dan één voor één weggehaald zodat alleen nog het individu resteert. Want ook hier staat de relatie tussen groep en individu weer centraal. Waarbij het opvallend is dat de groep, zowel in Sehnsucht als in Schmetterling, geen onderscheid naar sekse maakt. De mannelijke en vrouwelijke dansers van NDT2 zijn gelijkvorming door enerzijds allemaal vrouwelijke kleding dragen (Schmetterling) en anderzijds mannen en vrouwen met ontbloot (doch voor de vrouwen "bedekt" strak getrokken) bovenlijf te tonen (Sehnsucht). Het effect hiervan versterkt het idee van de groep en de grotere kloof tussen het individu en de gemeenschappelijke deler van de groep. Enige kritiekpunt is overigens wel dat Schmetterling - in markante tegenstelling tot Sehnsucht - met name ook door de muziekkeuze wat fragmentarisch is. Dit doet soms een beetje afbreuk aan het centrale idee en geeft het idee van een opeenvolging van kleinere werkjes. Voor de echte emotionele knock-out werkt de opzet van Sehnsucht beter.

Medhi Walerski
Beide programma's hebben overigens dezelfde hoofdrol die het gehele programma draagt: Medhi Walerski. De Franse danser én choreograaf Medhi Walerski (1979) is voor de trouwe bezoeker van het NDT geen vreemde. In veel van de NDT-producties heeft hij een prominente plek die hij met zijn techniek en aanwezigheid zonder meer rechtvaardigt. 

Het NDT1 bewijst met Sehnsucht/Schmetterling eer aan hun artistieke leiders en wederom tekenen León & Lightfoot voor een programma dat een verlangen vervult en zonder twijfel je raakt.

Oordeel FerdiBlog: ****

Sehnsucht:


Schmetterling:



Lees hier de eerdere recensie van '25 Years León & Lightfoot' op FerdiBlog. 

Na de premiere van 'Sehnsucht/Schmetterling' in 2010 heeft deze 'double bill' wereldtour gemaakt en sinds kort weer op Nederlandse bodem teruggekeerd. Van 10 t/m 21 december is 'Sehnsucht/Schmetterling' te zien in Den Haag en Amsterdam. Kaarten bestellen kan hier. Deze recensie is op basis van de uitvoering van 10 december 2014. 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen