Assepoester door een roze bril. 'La Cenerentola' van De Nationale Opera



Nationale Opera
La Cenerentola
(Gioacchino Rossini, 1792-1868)

Cecilia Molinari, Angelina
Lawrence Brownlee, Don Ramiro
Nicola Alaimo, Don Magnifico
Julietta Aleksanyan, Clorinda
Polly Leech, Tisbe
Alessio Arduini, Dandini
Roberto Tagliavini, Alidoro

Laurent Pelly (regie), Chantal Thomas (decor)
Jean-Jacques Delmotte (kostuums), Duane Schuler (licht)

Koor van De Nationale Opera
Boudewijn Jansen, Nederlands Kamerorkest
Nationale Opera & Ballet, Amsterdam

Met een nieuwe productie van La Cenerentola laat de Nationale Opera laat Rossini's opera geïnspireerd op het klassieke sprookje van Assepoester sprankelen. Een productie door (letterlijk) een roze bril en vooral veel plezier uitstraalt. Met een heerlijke komische rol van Nicola Alaimo en een onverwachte doch uitstekende vervanging door assistent-dirigent Boudewijn Jansen wordt de feestelijke decembermaand passend afgesloten. 

De maand december staat bij Nationale Opera & Ballet immer in het teken van een familievoorstelling. Dit jaar vormt daar geen uitzondering op, sterker nog: in de culturele drukke decembermaand brengen zowel de Nationale Opera als het Nationale Ballet een productie die perfect past bij deze tijd van het jaar. Het Nationale Ballet heeft afgelopen maand de klassieke en nog altijd zeer bezienswaardige productie van Notenkraker & Muizenkoning hernomen terwijl de Nationale Opera een nieuwe productie van La Cenerentola van Gioachinno Rossini op de planken brengt. Een werk met een overbekende basis: Assepoester. Een sprookje dat zowel bekend is van Sprookjes van Moeder de Gans van Charles Perrault als de (latere) versie van de gebroeders Grimm. De opera ging in januari 1817 in première nadat de eerste ideeën hierover pas de maand ervoor werden uitgewisseld tussen Rossini, zijn librettist Jacopo Ferretti en Pietro Cartoni die naarstig op zoek was naar een nieuwe opera daarna censuur een eerder werk van Rossini de das had omgedaan. Hoewel La Cenerentola niet behoort tot de absolute top van Rossini en zeker niet zijn bekendste werk is, is het een heerlijke opera waar donkere ondertonen worden gemaskeerd door een goed gevoel voor timing en humor. Rossini's bewerking van Assepoester is boven alles een heerlijke opera die - zeker in de nieuwe productie van de Nationale Opera - een feest voor het oog en oor is. 

Geen glazen muiltje
Wie een glazen muiltje en een boze stiefmoeder verwacht, komt 'bedrogen' uit bij Rossini. In zijn versie van het alom bekende sprookje waarin Assepoester wordt onderdrukt door haar stieffamilie maar uiteindelijk liefde vindt bij een prins, is het glazen muiltje vervangen door een armband. En Don Magnifico is de kwade stiefvader die het leven van Angelina tot een hel maakt. Een naam die je overigens niet door haar stiefvader en stiefzusjes Clorinda en Tisbe hoort uitspreken: voor hen is het 'Cenenrentola' (Assepoester) voor en na. Een stiefvader die een ongekende hork is, de erfenis bedoeld voor zijn stiefdochter er doorheen heeft gejaagd en in alles zijn eigen dochters voortrekt. Zeker wanneer bekend wordt dat de prins Don Ramiro op zoek is naar een vrouw. Een zoektocht overigens ingegeven door het feit dat zijn vader op diens sterfbed heeft verordonneerd dat Don Ramiro naar zijn erfenis kan fluiten indien hij niet spoedig trouwt. Het leidt hem tot een zoektocht langs de adellijke huizen voor een geschikte bruid. Ondanks dat Don Magnifico een eikel van klasse is, is hij een baron en zijn zijn dochters een mogelijke partij voor de prins. Althans dat denkt hij. Op instigatie van de kamerheer van de prins, Alidoro, wordt het huis bezocht omdat hij weet dat er een dochter is die de prinselijke aandacht waard is. Een situatie die verder versterkt wordt door het feit dat de kamerheer zich aandient als een zwerver en door Angelina op een waardige manier wordt behandeld. In tegenstelling tot haar stiefzusters die de zwerver links laten liggen en alle aandacht richten op de prins die overigens diens bediende Dandini blijkt te zijn, daar de prins ook niet gek is en wil weten wat voor vlees hij echt in de kuip heeft. De rest van het verhaal volgt in grote lijnen het bekende Assepoester-verhaal. In een vamp-achtige verschijning steelt Assespoester de show op het bal, verlaat deze voortijdig met achterlating van een armband waardoor de prins op jacht gaat naar zijn geliefde. Een zoektocht die eindigt bij het samenbrengen van de armband waardoor Angelina en Don Ramiro een lang en gelukkig leven tegemoet gaan.

Geen dirigent
Het mooie aan de productie onder regie van Laurent Pelly is dat het grauwe leven van Assepoester bij haar stieffamilie in schril contrast staat met het prinselijke leven van Don Ramiro waar alles roze is wat de klok slaat. Het versterkt de komische elementen die La Cenerentola van nature heeft. Maar wel komische elementen uit een andere tijd. Dit vraagt het nodige van de solisten om het komische van toen ook nu nog komisch te laten zijn. Met name Nicola Alaimo slaagt daar als Don Magnifico goed in. Hij schmiert dat het een lieve lust is, bijgestaan door een uitstekende personenregie, zowel van Don Magnifico als de rest van de cast en in het bijzonder de (alleen maar mannelijke) leden van het Koor van De Nationale Opera. De rest van de solisten zijn ook meer dan uitstekend, niet in de laatste plaats Lawrence Brownlee als Don Ramiro en Alessio Arduini als Dandini. De Clorinda van Julietta Aleksanyan maakte ook indruk. Cecilia Molinari miste als Angelina een enkele keer présence, maar dat heeft er ook mee te maken dat we haar - ondanks dat ze prinselijke liefde heeft gevonden - blijft hangen in haar werkkloffie. Bijzondere waardering bij deze laatste uitvoering van La Cenerentola gaat uit naar assistent-dirigent Boudewijn Jansen die onverwacht vanwege 'persoonlijke omstandigheden' de muzikale leiding van Daniele Rustoni moest overnemen. Dat deed hij overigens probleemloos en buitengewoon strak waardoor de muziek van Rossini echt ging leven. Een mooie productie om het jaar 2019 mee af te sluiten. 


Van 3 t/m 28 december 2019 voerde de Nationale Opera 'La Cenerentola' van Rossini uit. Deze bespreking is op basis van de laatste uitvoering op zaterdag 28 december. 

Reacties