Met de IMAX-film Jerusalem wordt
de meest beladen én historische vierkante kilometer in de wereldgeschiedenis
prachtig inzichtelijk gemaakt.
Jeruzalem is stad waar de historie
vanaf spat. Niet alleen was het lange tijd de verbinding tussen Oost en West en
het schakelpunt van alle grote beschavingen, maar is het tevens een centraal
heiligdom voor de drie belangrijkste religies: het Jodendom, het Christendom en
de Islam. In elk opzicht is Jeruzalem daarom het kruispunt van de
wereldgeschiedenis. De impact van Jeruzalem is nog steeds evident gezien het
Israëlisch-Palestijnse conflict en de centrale rol die de zeggenschap over
Jeruzalem daarin speelt.
Eén vierkante kilometer
Juist door dit historische én
hedendaagse belang zal het menig bezoeker van Jeruzalem – in ieder geval deze
recensent die in oktober 2012 Jeruzalem bezocht – verrast hebben dat de oude
stad van Jeruzalem bij elkaar iets minder dan één vierkante kilometer is. Een vierkante
kilometer die blijft fascineren en niet zo heel lang geleden onderwerp was van
een uitstekende historische “stadsbiografie”
Jerusalem. The Biography van
de Britse historicus Simon Sebag Montefiore die daarvan voor de BBC ook nog
eens een zeer aanbevelenswaardige driedelige televisieserie maakte.
Hoewel het hedendaagse Jeruzalem
ruim 125 vierkante kilometer groot is en ongeveer 900.000 inwoners telt, is het
grootste deel van de aandacht blijvend gericht op die vierkante kilometer. En
dat is niet zo gek aangezien die vierkante kilometer de Klaagmuur, de Heilig
Grafkerk, de Rotskoepel en de Al-Aqsamoskee bevat.
Een blik van boven
Hoewel deze fascinerende stad
natuurlijk al op velerlei manieren is gefilmd, is een blik van boven al
tientallen jaren een onmogelijkheid gebleken door de restricties op het
luchtruim boven Jeruzalem. De producenten van de IMAX-film Jerusalem wisten de autoriteiten te overtuigen om Jeruzalem van
boven te filmen en hebben daarmee een waardevolle toevoeging op de
Jeruzalem-canon gecreëerd.
Met Jerusalem wordt de schoonheid van Jeruzalem (en overigens ook
kortstondig andere delen van Israël waaronder de Dode Zee, de Jordaan, Massada
en steden zoals Caesarea) vastgelegd. Dit op een wijze die zowel voor mensen
die Jeruzalem al hebben bezocht en diegenen die Jeruzalem nog willen bezoeken,
bedient. Wanneer je er al geweest bent, krijgt de soms wat chaotische Oude Stad
veel meer structuur en is de film een feest van herkenning, terwijl voor
Jeruzalem-novices de film een mooie
voorbereiding is voor een toekomstig bezoek.
Neutrale geschiedenis
Aangezien de film van National Geographic is, is veel zorg
besteed om de film een tijdloos karakter te geven (de film moet immers jaren
mee) en controverse uit de weg te gaan. Dat is natuurlijk moeilijk in het geval
van Jeruzalem, maar de film slaagt daar goed in door de geschiedenis van
Jeruzalem neutraal weer te geven en vooral de mooie beelden het verhaal te
laten vertellen. Als gimmick wordt
daarbij gebruik gemaakt van het volgen van drie meisjes die de drie geloven
vertegenwoordigen alsmede een archeoloog. Deze keuze doet soms wat geforceerd
aan, maar een IMAX-film als Jerusalem kan
niet drie kwartier “leven” op alleen
maar mooie beelden. Beelden die overigens uitstekend aan elkaar worden gepraat - althans in de Engelstalige versie - door Benedict ‘Sherlock Holmes’ Cumberbatch.
Ronduit spectaculair daarbij is
overigens de keuze om het verleden van Jeruzalem via computeranimatie tot leven
te brengen. Zo wordt de Tweede Tempel – verwoest door de Romeinen tijdens de
Joodse Opstand in 70 na Christus – tot leven gewekt en krijg je een beeld hoe
de (dragende) Klaagmuur zich verhoudt tot de oorspronkelijke tempel. Naast de
prachtige beelden het andere hoogtepunt van deze film.
Kortom: allen die geïnteresseerd
zijn in geschiedenis, Jeruzalem, religie, wonderschone beelden of een combinatie
daarvan kunnen vanaf 1 april (exclusief) terecht bij het Omniversum in Den Haag
om Jerusalem in de glorie van
grootbeeld te zien.
De trailer van 'Jerusalem':
‘Jerusalem’ van National Geographic is vanaf 1 april (exclusief en in het Nederlands) te
zien bij het Omniversum te Den Haag. Meer informatie hier.
Deze recensie is ook gepubliceerd op Het Goede Leven, het culturele katern van De Dagelijkse Standaard. Naast mijn eigen FerdiBlog recenseer ik regelmatig o.a. boeken en concerten op Het Goede Leven en geef ik mijn opinie over actuele cultuurpolitiek.
Reacties
Een reactie posten