Nederlands Dans Theater (NDT)
Sleeping Beauty
Mats Ek (choreografie), Pjotr Iljitsj Tsjaikovski (muziek)
Nederlands Dans Theater (NDT) 1
Lucent Danstheater, Den Haag
Het NDT start het nieuwe seizoen met Mats Ek's moderne choreografie van het klassieke ballet Sleeping Beauty en geeft de Schone Slaapster het aangezicht van een verslaafde.
"Een sprookje is als een pittoresk huis, maar op de deur hangt er een bordje met het opschrift 'landmijnen!'" aldus de Zweedse choreograaf Mats Ek (1945) die in 1996 zijn choreografie Sleeping Beauty in première zag gaan bij het The Hamburg Ballet. Daar lijkt weinig bijzonders aan aangezien Sleeping Beauty - op de gelijknamige Romantische muziek van Tsjaikovski - al sinds jaar en dag deel uit maakt van het balletcanon. In de choreografie van Ek is ons aller Aurora geen lieflijke prinses meer die door een vervloeking door een heks de prik van een spinnewiel moet bekopen met een diepe en eindeloze slaap. Een slaap waaruit zij slechts ontwaakt na de true love's kiss van haar prins op het witte paard. Nee, in de wereld van Ek is Aurora een verwend tienernest met rebelse trekken die door een foute vriend verslaafd raakt aan de heroïne. Op de klassieke muziek van Tsjaikovski ontspint zich een realistischer verhaal dan het sprookje van prinses Aurora en is het maar de vraag of deze verslaafde slaapster een happy end zal kennen. Over landmijnen gesproken...
Brave new world
Achttien jaar later kiest het Nederlands Dans Theater (NDT) ervoor om Ek's choreografie in Nederland in première te laten gaan. Wanneer je dit 110 minuten durende moderne ballet in ogenschouw neemt, is het niet moeilijk te begrijpen waarom. Ek geeft een realistische, donkere draai aan een bekend verhaal en grijpt meteen de gelegenheid aan om een klassiek ballet om te vormen tot een modern ballet. Het NDT pakt de (verhalende) choreografie met verve op. Het NDT - we weten het inmiddels natuurlijk al - is van hoog niveau en dat laten ze in Sleeping Beauty wederom zien. Ditmaal ook via de gezichtsexpressie en het acteren wat bij de choreografie van Ek hoort. Ek kiest er bewust voor om de grens tussen publiek en bühne te overschrijden en is ook niet vies van een lolletje her en der. Bijvoorbeeld door een pastiche op de oorspronkelijke klassieke choreografie van Sleeping Beauty. Dit alles zorgt ervoor dat Sleeping Beauty uitermate vermakelijk is en de tijd voorbij vliegt. Daarbij is het natuurlijk ook leuk om de oorspronkelijke karakters in deze moderne versie terug te vinden. De feeën met al hun onderlinge onhebbelijkheden zijn er nog steeds, maar dan meer als peetmoeders en hun kleine Aurora wordt het hof gemaakt door allerlei verschillende types om uiteindelijk aan een fout heroïnevriendje ten prooi te vallen. Erg sympathiek is deze Aurora overigens niet. In een enkele recensie valt kritiek te lezen op de wel erg duidelijk verhalende choreografie alsof dat iets van het verleden zou moeten zijn en er alleen nog maar impressionistische choreografie zou moeten zijn die het publiek continu laat gissen naar wat er aan de hand is. Het was wel weer eens verfrissend om gewoon in één oogopslag te zien wat er aan de hand was.
Tand des tijds
Echter heeft op een ander onderdeel de tand des tijds wel degelijk toegeslagen en dat is de impact van het verhaal. Waar in 1996 de transformatie van Schone naar Verslaafde Slaapster vast wat ongemak bij het publiek los zal hebben gemaakt, wordt het in deze tijd van oorlog en terrorisme allemaal als minder heftig worden ervaren. Dat doet natuurlijk afbreuk aan het shock effect van Sleeping Beauty, maar er blijft gelukkig nog veel te genieten! Het NDT kan dus terugkijken op een zonder meer geslaagde seizoensopening waarbij de een verslaafde Aurora gewoonweg de voorkeur geniet boven de klassieke prinses Aurora!
Het Nederlands Dans Theater (NDT) voert van 8 oktober tot en met 29 november 'Sleeping Beauty' naar een choreografie van Mats Ek uit. Klik hier voor de speellijst en het bestellen van kaarten. Deze recensie is gebaseerd op de uitvoering van 9 oktober 2014.
Reacties
Een reactie posten