Vásquez
verdiept zich in de vergankelijkheid van adoratie en de invloed van spotprenten
in zijn korte maar overvolle novelle De
reputaties.
Een goede tekenaar van spotprenten heeft het talent om
bekende nieuwsfeiten in een oogopslag herkenbaar weer te geven en daar
tegelijkertijd in diezelfde oogopslag een gezichtspunt aan toe te voegen die de
publieke opinie beïnvloedt. Het is daarom niet verwonderlijk dat veel
spotprenten tekortschieten, maar als ze eenmaal beet hebben een carrière het
lijdend voorwerp kunnen breken of een issue bovenaan de (politieke) agenda krijgen.
Zo'n tekenaar van spotprenten is het onderwerp van Les reputaciones, de nieuwste novelle van Juan Gabriel Vásquez in
de aanstaande Nederlandse vertaling De
reputaties.
The pen is
mightier than the sword
Het succes lacht Javier Mallarino toe. Zijn werk is
legendarisch in zijn thuisland Colombia en met zijn spotprenten kan hij
carrières maken en breken. Nu hij langzamerhand in zijn nadagen is beland,
wordt hij op grootste en meeslepende wijze gehuldigd voor zijn bijdrage aan het
publieke domein. Mallarino heeft in zijn carrière - die inmiddels meer dan
veertig jaar omspant - overduidelijk het gelijk aangetoond van de Angelsaksische uitdrukking
'the pen is mightier than the sword'.
Maar nu hij juist op het toppunt van zijn roem en invloed is, is hij ook meteen
herkenbaar geworden. Een gevaarlijke situatie voor iemand die altijd op zijn
anonimiteit gesteld was en zo ook anoniem door het leven kon staan: zijn
spotprenten wereldberoemd, zijn gezicht volstrekt onbekend. In een land als
Colombia waar politiek en geweld nog weleens hand in hand willen gaan geen overbodige
luxe. Toch lokt het vooruitzicht van nabije adoratie in plaats van op afstand
Mallarino uit om zijn anonimiteit prijs te geven. Een keuze die hem ook tot
voordeel lijkt te strekken wanneer de beeldschone en jonge Samanta Leal hem
thuis wil interviewen over zijn leven en werk. Wat een regulier interview had
moeten worden met wellicht een spannende (happy?)
einde verandert in een onverwacht bezoek waardoor Mallarino gedwongen wordt om
een lang vergeten gebeurtenis onder ogen te zien en hij geconfronteerd wordt
hoe groot de gevolgen voor de levens van mensen kunnen zijn van zijn
spotprenten, goedbedoeld of niet. Door zijn hang om zijn reputatie te 'cashen',
dreigt diezelfde reputatie en zijn leven te ontrafelen.
Een stevige
novelle
In slechts 138 pagina's vertelt Vásquez het verhaal
van Mallarino en daarmee de opvolger van zijn bejubelde Het geluid van vallende dingen over de impact van drugs op
Colombia. Daar waar Het geluid van
vallende dingen een roman van normale omvang is, lijkt De reputaties door
de geringe omvang niet meer dan een novelle. Het verhaal, maar ook de door Vásquez
gehanteerde taal maken De reputaties
tot veel meer dan een novelle. Het maakt het tot een roman waar de zinnen het
beste tot hun recht komen door ze met beleid en in alle rust tot je te nemen.
Lekker snel doorlezen is bij De reputaties zonder meer mogelijk, maar doet wel
afbreuk aan zijn verhalende stijl vol metaforen. Tegelijkertijd is dit
misschien ook de reden waarom De
reputaties - in tegenstelling tot Het geluid van vallende dingen - minder
toegankelijk lijkt. Liefhebbers van de realistische, maar ook typische
Zuid-Amerikaanse, stijl die Vaásquez voorstaat zullen niet snel teleurgesteld
raken door dit relaas van een spotprenttekenaar.
'Las reputaciones'
van Juan Gabriel Vásquez wordt op 14 oktober in de vertaling van Brigitte
Coopmans als 'De reputaties' uitgegeven door Uitgeverij Signatuur. Deze
recensie is op basis van een vooruit-exemplaar van 'De reputaties'. Bestellen
kan hier.
Lees hier de
eerdere recensie op FerdiBlog van 'Het geluid van vallende dingen' van Juan
Gabriel Vásquez.
Reacties
Een reactie posten