Mozart: Balletmuziek uit 'Idomeneo'
Mozart: Pianoconcert Nr. 9 'Jeunehomme'
Mozart: 'Allemande' uit de Suite in C
Schubert: Symfonie Nr. 1
Kristian Bezuidenhout (fortepiano)
Jan Willem de Vriend, Koninklijk Concertgebouworkest
Het Concertgebouw, Amsterdam
Jan Willem de Vriend en Kristian Bezuidenhout breken een lans voor vroeg werk van Mozart en Schubert en zwepen het Koninklijk Concertgebouworkest op met als resultaat een energiek concert van jeugdige vrolijkheid.
Het is zonder meer duidelijk dat Jan Willem de Vriend geniet van het werk van Franz Schubert (1797-1828). Zelfs diens jeugdige Eerste Symfonie die pas zestig jaar na de dood van Schubert gedrukt zou worden is in de woorden van De Vriend een wondersymfonie die volledig serieus genomen moet worden. Terwijl hij nu successen viert met zijn opnames van de symfonieën van Mendelssohn zijn binnenkort de symfonieën van Schubert aan de beurt. Afgelopen vrijdag gaf De Vriend overtuigend zijn visitekaartje af met een heerlijke energieke en vrolijk makende uitvoering van de Eerste Symfonie door het Koninklijk Concertgebouworkest. De onbevangenheid van dirigent en werk kwamen volledig tot hun recht en waren exemplarisch voor een programma vol vroeg werk van Mozart en Schubert. Een programma dat op voorhand - door het lichte karakter ervan - niet meteen heel indrukwekkend lijkt, maar in de uitvoering dat des te meer was.
De jonge Mozart
Aan de afsluiting met Schubert koppelt graag gezien KCO-gastdirigent De Vriend het ballet uit Mozart's opera Idomeneo. Deze fijne balletmuziek toont de verschillende facetten van het genie van Mozart. Muziek die meteen instantly recognizable is en overloopt van de energie. Het vormt een trefzekere opening van een concert dat jeugdige energie als leidraad heeft. Want voordat Idomeneo een verdere aftrap zou vormen voor de steeds verfijndere opera's van Mozart's hand, was het jonge genie al volop bezig met pianoconcerten. Het Negende Pianoconcert neemt daarbij een bijzondere positie in aangezien feitelijk het eerste echte pianoconcert van de hand van Mozart was. De acht pianoconcerten die hieraan vooraf gingen waren eigenlijk meer probeersels en gebaseerd op het werk van anderen. Dit eerste "originele" pianoconcert heeft in de loop van de tijd de bijnaam "Jeunehomme" gekregen wat schijnbaar een verbastering is van Louise Victoire Jenamy voor wie het concert is geschreven. Voor de uitvoering heeft De Vriend de krachten gebundeld met de van oorsprong Zuid-Afrikaanse Australiër Kristian Bezuidenhout (1979). Bezuidenhout laat daarbij de "reguliere" piano achterweg en speelt het concert op zijn - overigens beeldschone in wortelnotenhout uitgevoerde - fortepiano. De keuze voor het instrument onderstreept het lichte karakter van het werk en past daarom uitstekend. Enige nadeel was wel dat het beperkte volume van de fortepiano - ook bij de kleine bezetting van het KCO - soms parten speelde waardoor de piano een enkele keer volledig werd overstemd door het orkest. Dit alles drukte de pret maar zeer beperkt waardoor De Vriend en Bezuidenhout een fijne uitvoering ten beste gaven. Een uitvoering die nog eens werd gevolgd door een toegift van Bezuidenhout met een zeer fijngevoelig gespeeld Allemande uit Mozart's Suite in C.
De drie werken van Mozart vormden een mooie aanloop naar de eerder gememoreerde uitvoering van Schubert's Eerste Symfonie die het absolute hoogtepunt van deze avond van vrolijk vroeg werk met Jan Willem de Vriend vormde.
Oordeel FerdiBlog: ****
Op 13, 15, 17 en 21 mei 2015 brengt het Koninklijk Concertgebouworkest onder Jan Willem de Vriend met medewerking van Kristian Bezuidenhout vroeg werk van Mozart en Schubert. Deze recensie is op basis van de uitvoering van 15 mei. Meer info en kaarten bestellen kan hier.
Reacties
Een reactie posten