Een krukje van
Osama Bin Laden en diens vermeende (!) dood brengt het lot van de hoofdpersonen
van Geronimo samen. Misschien niet
altijd even geloofwaardig, maar Leon de Winter levert weer een prima literaire
thriller af.
Op 2 mei 2011 kwam een einde aan een klopjacht van bijna 10
jaar op Osama bin Laden. Onder codenaam Operation
Neptune Spear vielen Navy SEALs
het schuiladres van Bin Laden in de Pakistaanse stad Abbottabad binnen. Geronimo gold daarbij als codewoord voor
zijn uitschakeling of overgave. Uiteindelijk zou Bin Laden de inval niet
overleven en kwam een einde aan het leven van de meest gezochte terrorist van
de afgelopen decennia en het brein achter de afschuwelijke aanslagen op 11 september
2001. Om te voorkomen dat zijn graf een rallying
point zou worden voor zijn aanhangers is het lichaam diezelfde dag nog aan
de zee gegeven. Daarmee werd natuurlijk wel voeding gegeven aan allerhande
complottheorieën dat Bin Laden nog zou leven. Tot op heden lijkt dat nogal mee
te vallen en is de algemene consensus dat Bin Laden inderdaad in Pakistan zijn
dood heeft gevonden. Die mogelijk kleine twijfel over de dood van Bin Laden is
bepalend voor het nieuwste boek van Leon de Winter (1954) met de toepasselijke
titel Geronimo.
Losse eindjes
In een recent interview met dagblad Trouw maakt Leon de
Winter duidelijk geen geloof te hechten aan complottheorieën dat Bin Laden nog
zou leven en maakt tevens duidelijk dat de inspiratie voor Geronimo niet Operation
Neptune Spear maar de cover van Times
Magazine van augustus 2010. Voor die cover is een foto gebruikt van een
Afghaans meisje wiens neus en orden waren afgesneden. Deze barbarij is (helaas)
niet uniek en veel voorkomend in regio van Afghanistan en Pakistan en wordt
belichaamd door weesmeisje Apana die haar handen en oren op dezelfde wijze
heeft verloren. Deze Apana staat centraal in een vlotgeschreven en spannend
verhaal waarbij De Winter de bekende feiten rondom de dood van Bin Laden
gebruikt om (binnen die feiten!) een alternatieve waarheid te creëren waarin
Bin Laden helemaal niet dood is, maar nog in leven. In het eerder gememoreerde
Trouw-interview geeft De Winter aan dat een drietal elementen rondom de
operatie vraagtekens hebben opgeleverd: het gebrek aan tunnels rondom de
schuilplaats van erkend tunnelgraver Bin Laden, het niet horen aankomen van de
lawaaiige Black Hawk-helikopters en
de constatering dat Bin Laden (met het gevaar van een showtrial en bijbehorende publiciteit voor zijn verwerpelijke ideeën)
en vooral zijn kennis levend meer waard zou zijn dan dood. Daar waar Apana de
menselijke spil van het verhaal is en symbool voor een verwerpelijke ideologie
en de vreselijke gevolgen daarvan wordt het overleven van Bin Laden
gesymboliseerd door een krukje. Een krukje dat door Jabbar - een buurjongen van
Bin Laden – wordt meegenomen nadat de operatie in Abbottabad is afgerond. Dit
krukje herbergt een geheim dat Bin Laden – in de wereld van De Winter – de
Verenigde Staten op zijn knieën kan dwingen en Bin Laden een troefkaart geeft
om alsnog de overwinning op te eisen.
De magie van Bach
Aan deze mix wordt ex-Special
Ops Tom Johnson gevoegd die meer van Operation
Neptune Spear weet en zich – toen hij nog actief was in Afghanistan – zich
ontfermd heeft over Apana wiens vader als tolk werkte voor de Amerikanen. Een
band die versterkt wordt door Tom’s fascinatie voor de Goldberg Variaties van Bach in de uitvoering door Glenn Gould
(zowel die van 1955 als 1981). Een fascinatie die door Apana wordt overgenomen
en haar doet dromen om ooit nieuwe handen te krijgen zodat zij ook dit werk kan
spelen. Een duidelijk statement tevens
van De Winter over de helende werking van muziek en de schoonheid die perfide
ideologieën ontmaskert. Zoals eerdere boeken van De Winter als VSV (2012) en Het Recht op Terugkeer (2008) komen alle verhaallijnen gaandeweg
bij elkaar tot één ontknoping die zijn voorliefde voor de Angelsaksische
vertelvorm uitdrukt. Daarbij moet wel gezegd worden dat – wederom gelijk zijn
voorgaande boeken – het verhaal soms net iets te vaak van toevalligheden aan
elkaar hangt waardoor de “geloofwaardigheid” (cruciaal bij een dergelijke
vertelvorm gebaseerd op een alternatieve c.q. aanvullende waarheid) soms wat
onder druk komt te staan. Dit laat onverlet dat De Winter een prima literaire
thriller aflevert die de meeste lezers zonder meer zal bekoren, maar geen
blijvende indruk zal achterlaten.
Oordeel FerdiBlog: ***½
‘Geronimo’ van Leon de Winter is sinds eind
april verkrijgbaar in zowel paperback als hardcover en wordt uitgegeven door De
Bezige Bij. Bestellen kan hier.
Deze recensie is eerder verschenen op Jalta, het online nieuwsmagazine. Met enige regelmaat zullen recensies op het gebied van Kunst & Cultuur ook daar gepubliceerd worden.
Reacties
Een reactie posten