Festival Classique 2017: Oneindig Mondriaan


Festival Classique 2017
Movement

Beethoven: Ouverture Coriolan
Grieg: Solveigs vuggevise en Ved Rondane
Satie: Gymnopedie Nr. 3
Milhaud: Scaramouche
Tsjaikovski: Symfonie Nr. 6 - Allegro molto vivace
Dvořák: Song to the Moon uit Rusalka
Stravinsky: De Vuurvogel - Danse InfernaleBerceuse en Finale
Brahms: Hongaarse Dans Nr. 1 (reprise)

Kari Postma (sopraan), Raaf Hekkema (saxofoon)
Lex Bohlmeijer (presentatie), Thom Stuart (choreografie)
De Dutch Don't Dance Division 

Nicholas Collon, Residentie Orkest
Kurhaus, Scheveningen 

Met Movement brengt het Festival Classique een hommage aan Piet Mondriaan. Geïnspireerd door diens vernieuwende kunst slaan ruim 130 musici en dansers de handen ineen om - in veel gevallen letterlijk - de beweging die Mondriaan ontketend heeft tot leven te brengen. Het Residentie Orkest onder leiding van de nieuwe chef-dirigent Nicholas Collon slaagt daar zeer goed in, maar vooral wanneer de De Junior Dutch Dance Division het feest compleet maakt met meeslepende dans. 

In 2006 startte het Festival Classique met concerten in en rondom het centrum van Den Haag met als hoogtepunt het concert op de Hofvijver. Maar aangezien de zomer meteorologisch maar vooral gevoelsmatig in juni nog vaak niet echt begonnen is, viel dat hoogtepunt met enige regelmaat (letterlijk) in het water. Inmiddels is het Festival Classique verhuisd naar Scheveningen en vindt van 15 tot en met 25 juni alweer de elfde editie plaats. De statige Kurzaal in het Kurhaus is één van de bijzondere locaties die dienen als podium voor het festival dat met 42.000 bezoekers in 2016 zeer succesvol en inmiddels vast onderdeel van de Haagse zomer is geworden. Na het openingsconcert op donderdag was het gisteren aan Movement om het festival echt in beweging te krijgen. De gecombineerde krachten van 130 musici en dansers slaagde daar volkomen in. Geïnspireerd door het iconische werk van Piet Mondriaan (1872-1944) is Movement een divers programma geworden met zang en dans op muziek van Beethoven, Grieg, Satie, Milhaud, Tsjaikovski, Dvořák en Stravinsky. 

Een nieuwe chef-dirigent
Het Haagse Residentie Orkest is onlosmakelijk met het Festival Classique verbonden, maar bevond zich tegelijkertijd de afgelopen jaren in een bijzondere positie. Sinds het vertrek in 2012 van Neeme Järvi heeft het orkest geen chef-dirigent meer. Een moeilijke (financiële) periode lag daar aan ten grondslag waardoor het orkest noodgedwongen een tijd lang het had te doen met een reeks aan gastdirigenten. Een duo van Richard Egarr en Jan Willem de Vriend was de volgende stap waarbij de jonge Nicholas Collon (1983) de afgelopen twee jaar naast De Vriend het orkest weer tot leven bracht. Vlak voor de start van het Festival Classique werd - niet onverwacht - bekend dat met ingang van het volgende seizoen Collon de nieuwe chef-dirigent en artistiek adviseur van het orkest wordt. Een bevestiging van het voor iedereen zichtbare, maar vooral hoorbare feit dat het eminente orkest weer helemaal terug is van weggeweest. Het recente concert ter gelegenheid van het afscheid van burgemeester van Den Haag Jozias van Aartsen - met onder andere een indrukwekkende uitvoering van de Vierde Symfonie van Mahler - was daar al een mooi voorbeeld van. En ook in de muzikale potpourri die Movement is, werd dit zonneklaar. 

Het hoogtepunt met Mondriaan en Tsjaikovski
Daarbij was het Residentie Orkest niet alleen in de Kurzaal. Het diverse programma werd op aanstekelijke wijze aan elkaar gepraat door Radio 4-presentator Lex Bohlmeijer. De Noors-Nederlandse sopraan Kari Postma ontroerde in twee liederen van Grieg, maar vooral in de Song to the Moon uit  Dvořák's opera Rusalka. De saxofonist Raaf Hekkema pakte uit in Scaramouche van de Franse componist Milhaud en - zeker in het derde samba-achtige deel - liet duidelijk horen waarom dit werk in een programma als Movement niet mag ontbreken. Maar het echte hoogtepunt van de avond waren die momenten waarop de muziek van het Residentie Orkest tot leven werd gebracht door de jonge dansers van De Junior Dutch Don't Division van het Haagse dansgezelschap De Dutch Don't Dance Division (DeDDDD) van Thom Stuart en Rinus Sprong. In Den Haag is DeDDDD inmiddels een begrip door onder andere jaarlijkse producties zoals Solo's at the Sea en de kerstproductie. Grappig genoeg waren de juniors diezelfde avond ook zeer zichtbaar voor de rest van Nederland aangezien ze in Holland's Got Talent zich naar de finale dansten. En dat is niet zonder reden aangezien het dansen van hoog niveau is en de choreografie, ditmaal van Thom Stuart, geweldig samen gaat met de muziek van in dit geval Beethoven en Tsjaikovski. In de Ouverture Coriolan gaven de mannelijke dansers - getooid in de kleuren van Mondriaan - een abstracte weergave van de muziek gebaseerd op de historische Romeinse staatsman Coriolanus die door zijn moeder werd overreed om Rome te sparen en zo zijn eigen ondergang tegemoet ging. Maar het echte hoogtepunt was de combinatie van Mondriaan en het opzwepende derde deel uit de Zesde Symfonie van Tsjaikovski. Een schier eindeloze optocht van dansers - via een soort perpetuum mobile-constructie waarbij de eerste danser snel weer aansluit als laatste in de rij - in de iconische Mondriaan-jurk van Michael Barnaart van Bergen (geïnspireerd door Yves Saint Laurent) gaven enorm reliëf aan de muziek van Tsjaikovski en de beste vertaling van Movement. De combinatie was dermate indrukwekkend dat het publiek tot een welgemeende en zeer spontane tussentijdse staande ovatie kwam. Hoewel nog het prachtige Song to the Moon en delen uit Stravinsky's De Vuurvogel volgden was het hoogtepunt echt al geweest. Sowieso had de prima uitgevoerde De Vuurvogel - hoewel Stravinsky nog altijd blijkbaar niet ieders smaak is - wel wat meer 'omlijsting' mogen hebben door ook dit werk te combineren met dans. Maar dat is een beperkte kritische noot op een verder heerlijk concert dat met de eerste Hongaarse Dans van Brahms nog een lekkere goulash-uitmijter kreeg.

De elfde editie van Festival Classique vindt plaats van 15 t/m 25 juni in diverse locaties in en rondom het Kurhaus in Scheveningen. 'Movement' wordt op zondag 17 juni voor een tweede en laatste keer uitgevoerd. Deze recensie is op basis van de uitvoering op 16 juni. Kaarten en meer info over het Festival Classique hier

Reacties