Een dode auteur is geen bezwaar. Sophie Hannah schrijft haar inmiddels derde Poirot-mysterie.


Met The Mystery of Three Quarters heeft Sophie Hannah inmiddels haar derde Hercule Poirot-mysterie geschreven en levert zij opnieuw een bijdrage aan de heropleving van de klassieke creatie van Agatha Christie. Net als de vorige twee avonturen van de Belgische detective valt het er het nodige op te merken over het vergezochte plot, maar leest het tegelijkertijd allemaal prima weg.

De populariteit van de Belgische detective Hercule Poirot lijkt bepaald niet tanende. David Suchet bracht Hercule Poirot overtuigend tot leven in de gelijknamige serie die startte in 1989. Met Curtain: Poirot's Last Case kwam in 2013 een einde aan de serie en waren alle Poirot-mysteries van de hand van Agatha Christie voor televisie bewerkt. De aandacht voor het gedenkwaardige personage is sindsdien niet afgenomen met de (nieuwe) filmversie van Murder on the Orient Express uit 2017 met Kenneth Branagh in de hoofdrol én op de regisseursstoel. Hoewel Branagh de Poirot van David Suchet niet naar de kroon stak, was het een meer dan vermakelijke film die ook nog eens redelijk succesvol was. Het is daarom niet verwonderlijk dat in 2020 Branagh opnieuw in de huid kruipt van de Belgische detective met een filmversie van Death on the Nile. Hij treedt daarmee in de voetsporen van Peter Ustinov die Death in the Nile in 1978 al verfilmde als start van een serie van zes Poirot-verfilmingen. Terwijl Albert Finney in 1974 de Poirot-honneurs waar nam in Murder on the Orient Express. Maar Branagh is niet de enige die Poirot nieuw leven inblaast. Net na de Kerst zond de BBC een nieuwe driedelige bewerking van The ABC Murders uit met ditmaal John Malkovich als de befaamde speurder. Een buitengewoon geslaagde en sfeervolle bewerking die Poirot kwetsbaarder toont in een meer xenofoob Groot-Brittannië. David Suchet blijft de belangrijkste en beste Poirot-vertolker maar tegelijkertijd geeft het personage ruimte genoeg voor andere - min of meer - geslaagde interpretaties. Het betreft hier natuurlijk de hernieuwde invulling van Poirot voor het witte doek en het kleine scherm, maar allen gebaseerd op het oorspronkelijke materiaal van Agatha Christie. De Britse thrillerauteur Sophie Hannah heeft Poirot - met toestemming van de erven-Christie - in boekvorm opnieuw tot leven gebracht, maar dan in spiksplinternieuwe mysteries. Na The Monogram Murders (2014) en Closed Casket (2016) verscheen afgelopen zomer The Mystery of Three Quarters en daarmee het derde nieuwe avontuur van Hercule Poirot. 

Een dode auteur is geen bezwaar
Sophie Hannah
Sophie Hannah (1971) past met haar Poirot-mysteries in een traditie waar beroemde personages van overleden auteurs nieuw leven wordt ingeblazen. Een genre dat met name in het Verenigd Koninkrijk buitengewoon populair lijkt. Een ander voorbeeld van dit genre is Anthony Horowitz die zowel nieuwe avonturen voor Sherlock Holmes als James Bond schreef. Het is natuurlijk een lucratieve werkwijze omdat de bekendheid van het personage in de regel zorgt voor een publiek en bekendheid terwijl het creatief zowel voors als tegens heeft. De creativiteit wordt beperkt aangezien een personage als Poirot, James Bond of Sherlock Holmes niet compleet anders kan zijn dan de goegemeente gewend is. Dat laat onverlet dat - zie John Malkovich in The ABC Murders - er best aanpassingen mogelijk zijn die meer diepte geven zolang het in de ogen van de lezer/kijker niet al te ver afwijkt van de canon. Hannah heeft dat trucje redelijk goed door en weet in de drie boeken die ze tot op heden geschreven heeft Poirot op geloofwaardige wijze neer te zetten. Dat laat onverlet dat Hannah haar creativiteit kan botvieren op de omgeving van Poirot, in dit geval de door haar geïntroduceerde inspecteur Edward Catchpool die inspecteur Japp en kapitein Hastings moet doen vergeten als vertrouwde Poirot-sidekick. De twee voorgaande Poirot-verhalen van Hannah lazen lekker weg maar zorgden na afloop ook voor wat irritatie omdat het plot nogal ongeloofwaardig en vergezocht was. Met name wanneer het moment van ontknoping daar was dat zich altijd volgens het vaste Agatha Christie-stramien ontvouwt: alle hoofdrolspelers bij elkaar waarna de moordenaar wordt aangewezen. Een stramien dat zich niet alleen heeft beperkt tot de avonturen van Hercule Poirot. Het is tevens de modus operandi van Miss Marple. Een personage dat blijkbaar te gedateerd is om opnieuw leven in te blazen, althans op literair vlak. Geraldine McEwan deed van 2004 tot 2013 een poging om met Marple de Miss Marple van Joan Hickson te doen vergeten. Dat is niet gelukt. 

Modus operandi
Eigenlijk was het na Closed Casket mijn voornemen om de Poirot-boeken van Sophie Hannah verder links te laten liggen. De telkens vergezochte ontknopingen waren daar debet aan. Toch werd dit voornemen doorkruist door het gemak van het eBook en de zoektocht naar wat vakantieliteratuur. Zo kwam The Mystery of Three Quarters op mijn eReader terecht, maar bleef deze tot afgelopen week ongelezen. En het moet gezegd: zodra je begint aan dit nieuwe Poirot-avontuur blijf je lekker doorlezen. Ditmaal wordt Poirot geconfronteerd met een viertal brieven die in zijn naam zijn gestuurd en vier - op het oog willekeurige - ontvangers beschuldigt van moord. Bijzonder aangezien het slachtoffer in kwestie, de hoogbejaarde Barnabus Pandy, weliswaar overleden is, maar dat het overtuigend is gekwalificeerd als een ongeluk. Poirot zou Poirot niet zijn wanneer hij dit tot de bodem uitzoekt. Wederom roept hij de hulp in van inspecteur Catchpool van Scotland Yard en gaan ze op onderzoek uit. Tegelijkertijd wordt zijn hulp ingeroepen door de eigenares van zijn favoriete koffiehuis die ervan overtuigd is dat haar geheime recept voor een Battenberg cake door een voormalige serveerster is gestolen. Hoewel deze cake met zijn kenmerkende domino-structuur het mysterie van de drie kwarten symboliseert, laat Hannah de ontknoping of er daadwerkelijk sprake is van een gestolen recept nogal slordig achterwege. Centraal in het mysterie van de dood van Barnabus Pandy staat de vraag of en hoe de vier geadresseerden zich tot elkaar verhouden. Want wanneer het devies the odd man out geldt, zou de moordenaar snel te vinden moeten zijn. Uiteraard weet Poirot ook dit mysterie weer op te lossen waarbij Hannah wederom komt tot een iets te vergezochte en nodeloos complexe oplossing die niet geheel geslaagd is. Maar dit is niet anders dan bij de twee andere Poirot-boeken en daarmee staat de modus operandi van Sophie Hannah inmiddels vast. Volledig geslaagd? Nee, maar toch blijf je lezen. En dat zegt uiteindelijk meer over de kracht van het Poirot-personage dan over de kwaliteiten van Hannah die overigens zeker niet verkeerd zijn. Een gekwalificeerde aanrader met name voor Poirot-fans dus. 

Lees hier en hier de eerdere recensies van The Monogram Murders en Closes Casket.

De trailer van de nieuwe bewerking van 'The ABC Murders' met John Malkovich:


Afgelopen zomer is 'The Mystery of Three Quarters', het derde Poirot-mysterie van Sophie Hannah verschenen. Een Nederlandstalige versie, 'Het Mysterie van de Drie Kwarten', is bij uitgever The House of Books verschenen. 

Reacties