Cabaret 20 april 2013: 'Ick Hans Liberg'


Hans Liberg:
'Ick Hans Liberg'

Koninklijke Schouwburg, Den Haag

Met Ick Hans Liberg zet cabaretier Hans Liberg zijn succesvolle formule van muzikaal cabaret onverschrokken voort. Als je geen fan bent van Liberg hoef je ook zeker niet naar deze show te gaan want alles wat je kan tegenstaan in zijn cabaret vind je ook gewoon weer in deze show terug. En voor zijn fans is het simpel: wederom krijg je een gelikte show voorgeschoteld waar Liberg vrij associeert met muziek en daarmee vaker wel dan niet de lachers op zijn hand krijgt.

Hans Liberg behoeft natuurlijk ook geen enkele introductie meer. Al jarenlang toert hij binnen en buiten Nederland met zijn eigen muzikale invulling van cabaret. En voor mensen die hem nimmer live hebben gezien, brengt de TROS al jarenlang uitkomst door met regelmatig, het liefst rondom de Kerstdagen, zijn shows uit te zenden. 

En ook bij Ick Hans Liberg tref je wederom een kale man op Japanse schoenen in een pak waar Dr. No of Kim-Jon-un nog een puntje aan kunnen zuigen. Een man die iedere minuut van zijn show in de weer is met een muziekinstrument en zijn verhalen daarbij waarbij hij immer aanhaakt bij de actualiteit of die zaken die lekker gemeengoed zijn en daarom zo herkenbaar. Liefst een piano, maar ook voor een gitaar, banjo, klarinet of drums draait Liberg zijn hand niet om. Voor diegenen die echt nog nooit iets van Liberg hebben gezien biedt deze korte impressie uitkomst:


Toch heeft Liberg gepoogd, naast zijn ijzersterke formule van muzikaal cabaret, wat verdieping aan te brengen door, zo wordt het ook aangekondigd, iets meer van hemzelf te laten zien. In alle eerlijkheid lijkt dat niet helemaal gelukt. Voor de pauze krijg je vintage Liberg. Een rollende muzikale trein van continu vermaak leidt vaker wel dan dan niet tot een gniffel of bulderende lach. Daarbij is bij deze show wederom gekozen voor een sidekick. Ditmaal in de persoon van 'stagiair' Daan Boom die, met name in hilarische dansroutines, de show steelt. En wederom lijkt het alsof Liberg op grond van interactie uit de zaal zomaar uit het niets zijn muzikale kunsten toont en in die muziek de meest buitenissige verbanden legt. Hier ligt echter een uitmuntende voorbereiding aan ten grondslag die veel zegt over de grote kwaliteiten van Liberg die het allemaal als volstrekt spontaan over laat komen. 

Na de pauze wordt het meer persoonlijke van Hans Liberg getoond. Dat begint met een wat vreemd gesprek tussen hemzelf en een pop die een miniatuurversie van hemzelf is. Dit wordt gevolgd door een terugblik op zijn jeugd in Amsterdam en (soms wel erg oubollige) associaties die daarbij horen. Op de een of andere manier liep dit deel van de show niet echt. Niet dat het niet vermakelijk was, maar het niveau van voor de pauze werd niet gehaald. Gelukkig wordt het persoonlijke al snel verlaten en is het laatste deel weer Liberg op zijn best met louter muzikale grappen en grollen.

Als je dus ook maar een klein beetje van het cabaret van Hans Liberg houdt, kun je je aan deze nieuwe show geen buil vallen. Sterker nog: een avond topentertainment is gegarandeerd. 

Reacties