Opera 13 mei 2014: Een ingenieuze en duivels goede 'Faust'


De Nationale Opera
Faust
Charles Gounod (1818-1893)

Michael Fabiano, Faust
Irina Lungu, Marguerite
Mikhail Petrenko, Méphistophélès
Marianne Crebassa, Siebel
Florian Sempey, Valentin
Doris Lamprecht, Marthe
Tomislav Lavoie, Wagner

Koor van De Nationale Opera
Marc Minkwoski, Rotterdams Philharmonisch Orkest
Het Muziektheater, Amsterdam

De Nationale Opera imponeert door een duivels goede ‘Faust’ met ingenieuze en spectaculaire enscenering. En dat op grond van een licht belachelijk libretto!

Het mag geen verrassing heten dat Nederland in het algemeen en Amsterdam in het bijzonder op muzikaal gebied niet onder doet voor metropolen als Parijs, Londen, Berlijn en Wenen. Met het Koninklijk Concertgebouworkest en Nationale Opera en Ballet in Amsterdam, het Nederlands Danstheater in Den Haag en het Rotterdams Philharmonisch Orkest in Rotterdam slaan we een flinke deuk in het muzikale pakje boter. Zelfs met die wetenschap komt het nog geregeld voor dat de kwaliteit van een productie zo hoog is dat je nog steeds aangenaam verrast wordt. De uitvoering van Faust door De Nationale Opera is zo’n verrassing.

Belachelijk libretto
Het is ruim veertig jaar geleden dat Faust van Charles Gounod bij (de voorganger van) De Nationale Opera in de programmering was opgenomen. En hoewel Faust groot succes heeft gekend, liggen de hoogtijdagen ervan toch echt achter zich. Dit komt met name door het nogal gedateerde en ietwat belachelijke libretto. Hoewel gebaseerd op Goethe’s beroemde Faust leest het libretto dat Jules Barbier en Michel Carré schreven weg als een slechte soap. Centraal staat de deal die de oude wetenschapper Faust maakt met de Duivel (Méphistophélès) om weer jong en aantrekkelijk te worden en daarmee de jonge Marguerite te schaken. Een desastreuze uitkomst voor Marguerite die zwanger wordt van Faust, door hem wordt verlaten, haar kind doodt, haar broer hierom ten strijde ziet trekken tegen Faust die daarbij de dood vindt om ten slotte vanuit de gevangenis het licht te zien en in de Heer te komen. Soaps als The Bold and the Beautiful kunnen hier nog een puntje aan zuigen. Tegelijkertijd is het een opera van ruim drie uur die vol zit met mooie melodieën, maar waarvan er maar weinig echt zijn blijven hangen. Uitzondering hierop vormt het prachtige afsluitende trio van Marguerite, Faust en Méphistophélès Alerte, alerte… Anges purs.. Christ est ressuscité.

Fantastische enscenering
Met hulp en onder regie van Àlex Ollé van La Fura dels Baus komt De Nationale Opera (in samenwerking met Teatro Real Madrid) met een fantastische enscenering waarbij Faust wordt gesitueerd als een wetenschapper in een modern lab. Door de ingenieuze techniek van Het Muziektheater volgt scènewisseling op scènewisseling waarbij deze moderne enscenering fantastisch aansluit bij het werk van Gounod en daarmee een diepere laag aanbrengt. Een mooi voorbeeld is de kerkscène waarin Marguerite – uitgestoten door haar omgeving – vergiffenis vraagt aan God. De enscenering is zo sterk en de keuze om de Christusfiguur door Méphistophélès zo doordacht dat je als publiek niet anders kan dan genieten.

Marc Minkowski
Tegelijkertijd is deze productie gezegend met de uitstekende prestaties van het Rotterdams Philharmonisch Orkest dat onder ferme leiding staat van de Franse sterdirigent Marc Minkowski. In zijn handen krijgt het werk vaart en pit met behoud van het melodieuze karakter van Gounod’s compositie. Het immer imponerende Koor van De Nationale Opera en topsolisten zoals Irina Lungu, Mikhail Petrenko en Michael Fabiano maken het feest compleet. Met name het doortrapte en duivelse plezier waarmee Mikhail Petrenko Méphistophélès speelt, is zeer aanstekelijk.

Het zal daarom niet verbazen dat de recensies voor Faust over het algemeen lovend tot zeer lovend zijn en dat het aantal lege plaatsen voor de resterende uitvoeringen beperkt is. Voor liefhebbers van (klassieke) opera in uitdagende moderne ensceneringen, maar eigenlijk alle operaliefhebbers is Faust door De Nationale Opera een echte no-brainer!


‘Faust’ van Gounod wordt van 10 t/m 27 mei uitgevoerd door De Nationale Opera. Meer info en kaarten bestellen hier. Deze recensie is op basis van de uitvoering op 13 mei 2014.

Reacties