zaterdag 27 september 2014

Pension Hommeles: 'Thicker than water'


Op het eerste gezicht lijkt Thicker than water een imitatie van het Deense The Legacy maar al snel vindt dit Zweedse familiedrama een eigen stem.

Het moet fascinerend zijn om de vergaderingen van de Scandinavische productiehuizen en staatsomroepen bij te wonen. Het ene succesnummer heeft de grenzen van Denemarken, Zweden en - in mindere mate - Noorwegen nog niet verlaten of een nieuw TV-succes dient zicht alweer aan. Opvallend daarbij is wel dat de thematiek van de Scandinavische producties opvallende gelijkenissen vertoont, in markant contrast overigens tot de landen zelf die op essentiële onderdelen toch grote verschillen tonen. Dus zo kan het zo maar zijn dat wanneer het ene land een misdaadserie heeft gelanceerd, het andere land al snel volgt. De Deense staatsomroep DR lijkt de ultieme succesformule in handen te hebben: na het misdaadsucces van The Killing volgde de politieke serie Borgen en bleef recent heel Denemarken aan de buis gekluisterd voor het familiedrama The Legacy waar een erfenis van de matriarch spanningen tussen haar kinderen veroorzaakt. De Zweedse staatsomroep SVT laat dit niet op zich zitten en heeft het eveneens in haar thuismarkt goed bekeken eigen familiedrama Thicker than water (in het Zweeds: Tjockare än vatten) gelanceerd. Gelukkig is Thicker than water veel meer dan een herhaaloefening en hoeven liefhebbers van The Legacy niet te vrezen voor een herhaling van zetten, maar dan in de even onverstaanbare doch immer sympathieke Zweedse taal.

Verplicht samenwerken
Lasse, Jonna en Oskar
Op een mooi gelegen Zweeds eiland bevindt zich het ietwat kneuterig aandoende pension van de familie Waldemar. Het pension wordt gerund door Anna-Lisa Waldemar en haar zoon Oskar en zijn familie. Naast Oskar heeft Anna-Lisa nog twee kinderen: oudste zoon Lasse en dochter Jonna. De serie begint wanneer Lasse en Jonna - die al lange tijd op het vasteland wonen en het contact met hun moeder en broer sterk hebben zien verwateren - naar het pension worden geroepen. Aangekomen geeft Anna-Lisa aan dat ze met al haar kinderen apart wil praten. Deze gesprekken leiden vooral tot onbegrip omdat Anna-Lisa voor elk van haar kinderen een cryptische boodschap heeft. Snel daarna wordt Anna-Lisa levenloos in een dobberende roeiboot gevonden: ze heeft zelfmoord gepleegd. Een zelfmoord niet omdat Anna-Lisa depressief is, maar omdat ze terminaal ziek is en haar einde zelf wilde bepalen. De broers Lasse en Oskar en zus Jonna worden op elkaar terug geworpen uit verdriet en allerhande vragen over de handelswijze van hun moeder. Vragen die alleen maar in hoeveelheid toenemen wanneer bij het voorlezen van haar testament blijkt dat het pension pas het bezit van Lasse, Oskar en Jonna wordt wanneer zij een heel zomerseizoen - en zonder meer dan vierentwintig uur het eiland te verlaten - samen het pension bestieren en het seizoen met winst afsluiten. Lukt ze dat niet dan vervalt het pension aan een goed doel en vervliegt de erfenis van de Waldemar-nazaten. Van geheimzinnige boodschappen via een onverwachte zelfmoord tot verplicht samenwerken: zo rolt de familie Waldemar.

Geheimen
In plaats van haar kinderen samen te brengen, leidt deze onverwachte en vooral verplichte samenwerking meteen tot spanningen en kan het pension van de familie Waldemar beter door het leven gaan als Pension Hommeles. Maar dan zonder de humor van Annie M.G. Schmidt. Spanningen die niet vreemd zijn aangezien Oskar al die jaren het pension heeft gerund en nu wellicht door toedoen van zijn zus en broer zijn hele bestaan naar de Filistijnen ziet gaan. Voor Lasse en Jonna is het overigens ook geen feestje. Jonna heeft een redelijk succesvolle carriere als actrice waarbij verblijf op een afgelegen eiland nu ook niet bepaald wenselijk is. Lasse op zijn beurt bestiert in Stockholm een restaurant en heeft al moeite genoeg om de eindjes aan elkaar te knopen. Ook voor Kim, dochter van Lasse, is het allemaal geen feestje zo te stranden op een saai eiland. De artistieke partner van Jonna kan daar ook over meepraten... Daar komt nog eens bij dat de familie Waldemar bol staat van de geheimen. Niet in de laatste plaats door de langjarige verdwijning van Waldemar-patriarch. Al snel is duidelijk dat Waldemar senior er nogal losse handjes op nahield en ook de drank maar moeilijk kon laten staan, waardoor zijn verdwijning weleens wat criminele trekjes zou kunnen hebben. Dat moeder Waldemar geheimen had, was al duidelijk, maar ook haar kinderen kunnen er wat van. Gaandeweg de serie wordt de reikwijdte van die geheimen duidelijk en komen we steeds meer te weten over de familie Waldemar terwijl ze alle zeilen moeten bijzetten om het pension draaiende te houden en hun erfenis veilig te stellen. En natuurlijk hebben de voorwaarden van Anna-Lisa's testament tot doel om haar kinderen nader tot elkaar te brengen, maar dat valt nog sterk te bezien.

Een eigen stem
Thicker than water is zonder meer het kijken waard. Al vanaf de eerste aflevering klinkt de eigen stem van dit familiedrama zonneklaar door en is Thicker than water allesbehalve een rip-off van The Legacy. De personages intrigeren en de verhaallijn is over het algemeen ook geloofwaardig. Het personage van Lasse - type womaninzer met een geldprobleem - is wat standaard en sommige gedragingen van met name Jonna zijn niet altijd even geloofwaardig, maar dit alles mag de pret niet drukken. Eenmaal begonnen aan het Waldemar-saga zal - zeker voor de meeste kijkers - betekenen dat je de tien afleveringen zult willen zien om te weten hoe dit familiedrama eindigt: in moord en doodslag of toch nog een happy end?



'Thicker than water' (originele Zweedse titel: 'Tjockare än vatten') wordt in Nederland door Lumière uitgegeven en is vanaf 30 september algemeen verkrijgbaar. Bestellen kan hier.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen