dinsdag 30 december 2014

Ballet 29 december 2014: Een filmische en betoverende 'Cinderella' van het Nationaal Ballet


Nationale Opera & Ballet
Cinderella
(Sergej Prokofjev, 1891-1953)

Maia Makhateli, Cinderella
Young Gyu Choi, Prins Guillaume
Vera Tsyganova, Stiefmoeder Hortensia
Erica Horwood, Stiefzuster Edwina
Naira Agvanean, Stiefzuster Clementine
Serguei Endinian, Benjamin

Christopher Wheeldon (choreografie)
Julian Crouch (decor, kostuums)
Het Nationale Ballet

Matthew Rowe, Het Balletorkest
Het Muziektheater, Amsterdam

Een geweldige enscenering zorgt voor een filmische en betoverende Cinderella die door de topsolisten en het altijd uitstekende Balletorkest precies de goede balans vindt tussen humor en drama en daarmee ongetwijfeld een klassieker in wording is. 

In 2012 ruilde het Nationale Ballet de oude enscenering van het bekende sprookje Assepoester met de choreografie van Sir Frederick Ashton in voor een compleet nieuwe Cinderella. Samen met het San Francisco Ballet werd gekozen voor Christopher Wheeldon die met Alice's Adventures in Wonderland (op nieuwe muziek van Joby Talbot) al furore had gemaakt bij The Royal Ballet. Het Nationaal Ballet zal geen spijt hebben van deze keuze want net als Alice's Adventures in Wonderland is deze Cinderella een instant-klassieker die daarom niet zonder reden zo snel alweer in de reprise is gegaan. 

Duidelijk geen Tsjaikovski
En dat terwijl de muziek van Sergej Porkofjev - hoewel melodieuzer dan zijn andere werk - nu niet bepaald toegankelijk is. Wie wil worden meegesleept in een muzikaal nirvana zoals de balletmuziek van Tsjaikovski komt met Prokofjev van een koude kermis thuis. Wederom in markante tegenstelling tot zijn oudere landgenoot Tsjaikovski is de muziek voor Cinderella niet meteen op zichzelf te luisteren. Maar dat laat onverlet dat Prokofjev's muziek uitermate geschikt is voor ballet en - meer dan Tsjaikovski - ten dienste staat van de choreografie en veel rauwer de afwisselende momenten van humor en dramatiek onderstreept. De muziek van Prokofjev wordt overigens enorm geholpen door het immer uitstekende Balletorkest dat door Matthew Rowe tot grote hoogten wordt gestuwd mèt oog voor het samenspel met het Nationaal Ballet. En dan te bedenken dat het voormalige Holland Symfonia niet zo heel lang geleden voor haar voortbestaan moest vrezen, maar nu een warm huis heeft gevonden bij het Nationaal Ballet.

Humor en drama hand in hand
De magische koets van Cinderella
De enscenering van Cinderella is filmisch waarbij bewust het risico genomen is dat alle kleuren, gadgets en sprookjesachtige kostuums over the top zijn en Cinderella de gedaante kunnen doen aannemen van een weliswaar kindvriendelijke maar ook een suikerzoete über-Disneyficatie die het doel voorbij streeft. Juist in deze productie is een goede balans gevonden tussen humor en drama. Zo kan je - aan het begin van Cinderella - oprecht gegrepen worden door het overlijden van de moeder van Assepoester en tegelijkertijd vol vrolijkheid een dronken stiefmoeder op het bal van de koning gadeslaan alsmede de strapatsen van de stiefzusters van Assepoester. Een vrolijkheid die omslaat in naargeestigheid wanneer stiefmoeder en stiefzussen hun wreedheid botvieren op Assepoester die uiteindelijk haar Prins op het witte paard treft door zichzelf met haar muiltje te ontmaskeren als de vamp van het bal en daarmee de liefde van de prins zeker te stellen. Het succes van de enscenering is moeilijk te beschrijven, maar de trailer van Cinderella geeft een goede indruk. Het is razend knap hoe de mogelijkheden van het Muziektheater ten volle worden benut, maar tegelijkertijd is ook de fantasie een grote bondgenoot van Wheeldon c.s. Want de slotscène van de eerste akte waarbij Cinderella in haar magische koets naar het bal wordt vervoerd is één van de hoogtepunten van het ballet. Door de onderdelen van de koets door diverse leden van het ballet te laten bewegen gekoppeld aan een flinke dosis suggestie en een strategisch wapperende nachtjapon van Assepoester wordt een fenomenale rit met de koets neergezet die zonder twijfel het aanwezige publiek enorm enthousiasmeerde. Een publiek dat zowel jong als oud volledig aan zijn trekken komt in deze uitvoering.  

Topsolisten
Maia Makhateli en Young Gyu Choi
Diezelfde balans tussen humor en drama was ook in goede handen bij de solisten van Cinderella. Young Gyu Choi zette een uitermate sympathieke Prins Guillaume neer en was de perfecte begeleider van de ster van de avond: Maia Makhateli. Eerder danste zij al de sterren van de hemel in Het Zwanenmeer van het Nationale Ballet. En ook nu liet Makhateli haar klasse weer zien. Een klasse die vooral tot uiting komt in een sierlijkheid en een souplesse waardoor het allemaal zo gemakkelijk lijkt wat zij doet. Terwijl dit natuurlijk geenszins het geval is. Het enige smetje op de avond was het corps de ballet dat lang niet altijd gelijk liep en daardoor wat rommelig oogde. Maar wanneer het corps tot eenheid kwam, was dit ook prachtig om te zien. Juist die foutjes laten zien hoe knap en foutloos solisten zoals Maia Makhateli (en niet te vergeten Young Gyu Choi) hun werk doen. Met Cinderella heeft het Nationaal Ballet een absolute topper in handen die ongetwijfeld uit zal groeien tot een populaire en geliefde klassieker.  

Oordeel FerdiBlog: ****½


Lees hier de recensie van 'Het Zwanenmeer' van het Nationale Ballet. 

'Cinderella' is een reprise van het Nationaal Ballet uit 2012 en wordt van 12 december 2014 t/m 1 januari 2015 opgevoerd. Deze recensie is op basis van de voorstelling van 29 december 2014. Meer informatie en (laatste) kaarten hier

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen