woensdag 22 februari 2017

Concert 21 februari 2017: Liefde voor Bach in de Rotterdamse Doelen


Johann Sebastian Bach
Sinfonia uit Cantate BWV42 Am Abend aber desselbigen Sabbats 
Cantate BWV56 Ich will den Kreuzstab gerne tragen
Cantate BWV158 Der Friede sei mit Dir
Concert voor hobo, viool, strijkers en basso continuo, BWV1060R
Cantate BWV82 Ich habe genug

Matthias Goerne (bariton)
Christina Roterberg (sopraan)
Isabelle Rejall (alt)
Florian Feth (tenor)

Gottfried von der Goltz (viool), Katharina Arfken (hobo)
Freiburger Barockorchester
De Doelen, Rotterdam

Liefde voor muziek, liefde voor Bach. Dat in een notendop is wat het Freiburger Barokorchester samen met bariton Matthias Goerne zonneklaar maakte in een volledig Bach-programma. Een programma van louter hoogtepunten met naast de diepdonkere stem van Goerne een prachtige hoofdrol voor hobo-soliste Katharina Arfken.

Op een doordeweekse dinsdagavond een eenmalige concert van het eminente barokgezelschap Freiburger Barockorchester met in haar kielzog bariton Matthias Goerne. Je kan het in Rotterdam slechter treffen. Hoewel De Doelen verre van vol was, voelde deze voller aan dan je op grond van het aantal verkochte plaatsen zou denken. Niet alleen werd de zaal "gevuld" door het prachtige musiceren van deze barokspecialisten, maar ook de manier waarop het publiek dit waardeerde. Want waar in De Doelen het hoesten, geritsel en gefrutsel in de regel niet tot een minimum beperkt is, was het tijdens het gehele programma muisstil. Een zorgvuldig opgebouwd programma volledig gewijd aan Bach viel het gewillige publiek ten deel en zorgde voor een memorabele avond. Een programma met maar liefst drie cantates van Bach allen expliciet geschreven voor de solostem in het algemeen en de bariton (of bas) in het bijzonder. Een programma op het lijf geschreven van de vermaarde Duitse bariton Matthias Goerne die afsloot met de wonderschone cantate Ich have genug, een prachtige ode aan een levenseinde dat met vreugde tegemoet wordt gezien. Tussendoor liet het Freiburger Barockorchester ook de orkestrale Bach schitteren. Niet in de laatste plaats door het prachtige hobo-spel van soliste Katharina Arfken.

Authentiek, maar vooral met plezier
Het in 1987 opgerichte barokorkest richt niet alleen op de authentieke uitvoeringspraktijk, maar doet dit in de regel ook vaak zonder dirigent, terwijl solopartijen door leden van het orkest worden vervuld. Gottfried von der Goltz geeft met zijn viool de inzet aan, maar daar blijft het dan ook bij. Overigens is het orkest niet tegen een dirigent zoals een recente cd-opname van de Derde en Vierde Symfonie van Mendelssohn onder leiding van Pablo Heras-Casado duidelijk maakt. Wat - althans gisteravond - erg opviel is dat de leden van het orkest niet alleen zichtbaar genieten van het musiceren en dit geval het muzikale genie van Bach, maar juist ook van het gezamenlijk musiceren. Dat uit zich in kleine dingen zoals hoe de leden van het orkest naar elkaar kijken, hoe ze met elkaar omgaan, maar vooral de vrolijkheid waarmee ze op het podium staan. In het programma was niet alleen ruimte in de schijnwerpers voor de stem van Matthias Goerne, maar ook voor de eigen musici. Met sprankelende uitvoeringen van de Sinfonia uit de cantate Am Abend aber desselbiger Sabbats, maar vooral het Concert voor hobo, viool, strijkers en basso continuo toonde het gezelschap haar virtuositeit.  Een concert dat overigens een reconstructie van de oerversie van het Concert voor twee klavecimbels. In dit concert, maar eigenlijk het gehele programma, was een hoofdrol weggelegd voor Katharina Arfken die exemplarisch is voor hoge kwaliteit in combinatie met veel plezier. Haar spel was een genot om naar te luisteren en gaf de al op voorhand fijne muziek van Bach een extra dimensie. 

Matthias Goerne in zijn sas
Deze Katharine Arfken was tijdens de diverse cantaten de gelijkwaardige muzikale partner van de innemende bariton Matthias Goerne. Zo dansten de bariton-stem en de klanken van de hobo met elkaar en om elkaar heen in bijvoorbeeld het eerste deel van de magistrale cantate Ich habe genug. Het kan niet anders dan dat Goerne en het Freiburger Barokorchester een lange en diepe band hebben, zo ingespeeld dat ze op elkaar waren. En ook hier spatte het plezier er weer vanaf terwijl de diepdonkere maar vooral ook warme stem van Goerne de rest deed. Bij de eerste cantate, het prachtige en bekende Ich will den Kreuzstab gene tragen had de balans tussen orkest en Goerne, met name in het begin, iets beter gekund, maar gaandeweg de avond was Goerne geheel opgewarmd en in zijn element. Hij werd daarbij overigens op uitstekende wijze ondersteund door een drietal aanvullende solisten die met name de koralen voor hun rekening namen. Sopraan Christina Roterberg was daarbij magnifiek in haar duet met Goerne in de aria Welt, ade, zich bin dien müde uit de cantate Der Friede sei mit dir. Kortom: een geweldige avond die het de pracht en praal van de muziek van Bach én het belang van plezier onderstreept. Dat hebben Matthias Goerne en het Freiburger Barockorchester heel goed begrepen.

Op dinsdag 21 februari 2017 was het Freiburger Barockorchester - samen met bariton Matthias Goerne - te gast in De Doelen te Rotterdam voor een volledig Bach-programma.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen