Zoals zovelen ben ik opgegroeid met de magische en fantastische (kinder)boeken van Roald Dahl. Van Sjakie en de Chocoladefabriek en Matilda tot De Heksen: het zijn prachtige, grappige en macabere voorbeelden van het talent van Roald Dahl. Toen ik wat ouder was heb ik ook wat van zijn andere werk gelezen waaronder zijn korte verhalen. Het is dus geen wonder dat bij het uitkomen van dit boek, en een zeer lovende recensie in The Economist, ik niet anders kon dan 'Storyteller. The Life of Roald Dahl' van Donald Sturrock kopen en meteen lezen.
Met heel veel plezier heb ik dit boek tijdens een vakantie in de VS gelezen en kan het boek niet anders dan aanraden aan allen die genieten van Roald Dahl en/of een goede biografie. En dat is in dit geval best bijzonder omdat Donald Sturrock de officiële biograaf van Roald Dahl is. Hij heeft Dahl in zijn laatste jaren, toen hij zelf net begon als documentairemaker, ontmoet en is gesanctioneerd als biograaf door de nabestaanden. Meestal levert een officiële biograaf een (te) positief verhaal dat de scherpe kantjes wegpoetst en een gebalanceerd verhaal onmogelijk maakt. Sturrock is er echter in geslaagd om in bijna 700 pagina's een extreem leesbare biografie te schrijven dat geen van zijn (vele) onhebbelijkheden achterwege laat en toch leidt tot een sympathiek portret waardoor je na het lezen meer van Dahl weet en zijn werk ook beter kan plaatsen. Zo wist ik zelf weinig van zijn avonturen in de V.S. tijdens de Tweede Wereldoorlog en zijn vriendschap met Henry A. Wallace, vice-president onder Franklin Delano Roosevelt. Maar ook zijn nauwe banden met de Amerikaanse filmindustrie en de uiteindelijk niet voltooide film van de RAF-legende over 'gremlins' met Walt Disney geven een fascinerende inkijk in zijn carrière. Hij blijkt over niet alleen een meester van fictie in zijn eigen boeken te zijn: de verhalen die hij zelf vertelde over zijn eigen leven kenden ook vaak een hoge mate van fictie. Zoals The Economist schrijft: 'As Mr Sturrock explains, he had no compunctions about rewriting history and using “a liberal measure of embroidery”. “Shot Down Over Libya”, his first published work, an account of his plane crash in the second world war, would have been more accurately titled “Veered Off Course Over Desert Before Disastrous Emergency Landing”. But the former made a better story.'
Het leven van Dahl, dat veel (persoonlijke) tegenslagen kende waaronder de dood van één van zijn dochters, de hersenbloeding van zijn vrouw (en bekende actrice) Patricia Neal en een gruwelijk ongeluk van zijn zoon die deze tenauwernood overleefde, is duidelijk van grote betekenis geweest voor zijn loopbaan als succesvol schrijver waarbij zijn kinderboeken hem hebben gedefinieerd. Daarbij ook veel frustratie aan zijn kant over het feit dat zijn wens om ook als schrijver voor volwassenen serieus te worden genomen niet gehonoreerd is. Die ene grote roman is er nooit gekomen, het bleef bij een collectie (zeer sterke) korte verhalen.
Kortom: het leven van Dahl zelf is terecht de basis voor een geweldig boek dat geen enkele fictie nodig heeft.
Reacties
Een reactie posten