Strauss (Johann II): Die Fledermaus
Thomas Sigwald - Gabriel von Eisenstein
Ulrike Steinsky - Rosalinde, siene Frau
Beate Ritter - Adele, ihr Stubenmädchen
Johanna Arrouas - Ida, ihre Schwester
Günter Haumer - Dr. Falke, Notar
Alexandra Kloose - Prinz Orlofsky
Mehrzad Montazeri - Alfred, ein Gesangslehrer
Heinz Fitzka - Iwan, Kammerdiener des Prinzen
Kurt Schreibmayer - Frank, Gefängnisdirektor
Franz Suhrada - Frosch, Gefängniswärter
Jeffrey Treganza - Dr. Blind, Advokat
Wiener Staatsballett
Nicholas Milton, Orchester, Chor und Komparserie der Volksoper Wien
Volksoper, Wenen
Hoewel Wenen als centrum van het Habsburgse Rijk (u weet wel: Franz-Joseph en Sissi) de grootste klassieke componisten binnen haar stadsgrenzen mocht verwelkomen, is Wenen juist ook bekend van de componisten met een meer frivole touch. Tussen alle monumenten, gedenkstenen en musea gewijd aan muzikale grootheden zoals Haydn, Mozart, Mahler en Bruckner door is er een andere muzikale ster die het Weense universum beheerst: walskoning Johan Strauss II (1825-1899). Zijn muziek, en dan vooral zijn walsen, zijn synoniem geworden voor ons beeld van Wenen en het leven in Oostenrijk. Een beeld dat overigens ieder jaar fors kracht wordt bijgezet met het traditionele Nieuwjaarsconcert van de Wiener Philharmoniker vanuit de Musikverein in Wenen dat een groot deel van de wereld op Nieuwjaarsdag aan de buis gekluisterd houdt.

En wie even goed gaat zitten voor Die Fledermaus kan niet anders concluderen dat deze licht verhulde kritiek op de Weense society uit de tijd van Strauss een groot succes is met een wervelende ouverture en prachtige aria's waar menig getalenteerd zanger nog veel moeite voor moet doen om deze met goed gevolg over het voetlicht te brengen.
Toch komt Die Fledermaus pas echt tot zijn recht in de natuurlijke habitat: Wenen. En daarom bezocht ondergetekende de Volksoper in Wenen waar een echte Weense versie van Die Fledermaus werd opgevoerd. Geen desoriënterende modernistisch decor, gewoon het Wenen rond de fin-de-siècle met uitstekende zang met een volledig passende Weense tongval en acteren dat in een klucht niet zou misstaan (dit zou als een verhulde kritiek kunnen worden gelezen, maar is toch echt een compliment!).

Inmiddels ben je dan ruim drie uur en twee pauzes verder en kun je alleen maar constateren dat Johan Strauss, Wenen, de Volksoper en Die Fledermaus 'füreinander bestimmt sind'!
Reacties
Een reactie posten