Selecties uit de (film)muziek van Patrick Doyle:
Much ado about Nothing, Hamlet, Eragon, Sense and Sensibility,
Harry Potter and the Goblet of Fire, Henry V, Jack Ryan: Shadow Recruit, Corarsik
Calendar Girls, Rise of the Planet of the Apes, Wah-Wah, Brave
Janis Kelly (sopraan), Tomo Keller (viool), Emma Thompson & Sir Derek Jacobi
Frank Strobel, London Symphony Orchestra & Chorus
Barbican Hall, Londen
Harry Potter and the Goblet of Fire, Henry V, Jack Ryan: Shadow Recruit, Corarsik
Calendar Girls, Rise of the Planet of the Apes, Wah-Wah, Brave
Janis Kelly (sopraan), Tomo Keller (viool), Emma Thompson & Sir Derek Jacobi
Frank Strobel, London Symphony Orchestra & Chorus
Barbican Hall, Londen
Grote kans dat de naam Patrick Doyle (1953) weinigen wat zegt, zelfs wanneer erbij vermeld wordt dat hij filmcomponist is. Maar de kans is evenzo groot dat zijn muziek, met name voor films zoals Henry V ('Non Nobis Domine'), Hamlet ('In Pace') en Harry Potter and the Goblet of Fire ('Potter Waltz'), juist wel heel bekend voorkomt. En zeker met het oog op de laatste film uit dit rijtje is dat knap omdat de oorspronkelijke muziek voor de Harry Potter-films door niemand minder is geschreven dan de absolute grootmeester van de filmmuziek: John Williams. Toch heeft Patrick Doyle het aangedurfd om voor de vierde film uit de Harry Potter-reeks, de eerste film zonder huiscomponist Williams maar wel met diens bekende 'Hedwig's Theme', uitstekende muziek te componeren. En het feit dat deze muziek in de schaduw kan staan van de muziek van Williams zegt veel over het talent van Doyle. Een talent dat al in een vroeg stadium is ontdekt door acteur-regisseur Kenneth Branagh wiens verfilmingen van Shakespeare allemaal bogen op de muziek van Patrick Doyle. Muziek in films zoals Hamlet, Henry V en Much ado about Nothing voegen zonder twijfel veel toe, niet in de laatste plaats door een mooie bijrol voor Doyle in Henry V waarin hij het 'Non Nobis Domine' inzet.
Een schaterende en kwebbelende Schot
Alle reden dus voor het London Symphony Orchestra (LSO) om Doyle ter gelegenheid van zijn zestigste verjaardag te eren met een concert volledig in het teken van zijn muziek. Zoals altijd bij concerten in het Barbican Centre vindt voorafgaand aan het concert een inleiding plaats met deelnemers van het concert. In dit geval werd Patrick Doyle geïnterviewd door Gareth Davies, eerste dwarsfluit van het LSO. Doyle blijkt een onvervalste Schot met een enorm zonnige kijk op het leven en een grote dosis humor. Schaterlachend en kwebbelend vloog daarom de inleiding voorbij waarbij Doyle niet voorbij ging aan het moeizame herstel van een zware ziekte en zijn liefdadigheidswerk ten behoeve van de bestrijding van leukemie. Liefdadigheid die hij vorm heeft gegeven door het organiseren van een concert met medewerking van zijn vrienden uit de filmindustrie zoals Kenneth Branagh, Emma Thompson en Sir Derek Jacobi.
De hoge achting van vrienden en familie voor Doyle was onmiskenbaar zichtbaar in de Barbican Hall: vele aanwezigen waren precies dat. Zo ontstond tijdens het concert een uitgelaten sfeer die het concert alleen maar ten goede kwam. Overigens niet in de laatste plaats door het uitstekende London Symphony Orchestra dat al jarenlang vertoeft in de top vijf van de beste orkesten van de wereld. Daarbij is filmmuziek een specialiteit van het LSO aangezien deze muziek vaak op het programma staat en het LSO tal van soundtracks heeft verzorgd. Een traditie die begonnen is met het opnemen van de daadwerkelijke soundtrack van de Star Wars-films. Dit werd nog eens onderstreept door de dirigent van de avond: Frank Strobel. Naast zijn focus op twintigste eeuwse componisten heeft hij zich gespecialiseerd in uitvoeringen van filmmuziek, onder andere door het live begeleiden van (oudere) films zoals Metropolis, Battleship Potemkin en de filmversie van Richard Strauss' Der Rosenkavalier. Deze laatste uitvoering heb ik - met veel plezier - enkele jaren geleden gehoord en gezien in de Dr. Anton Philipszaal te Den Haag.
Schotse roots
De gespeelde selectie uit de filmmuziek van Doyle vormde een prachtig overzicht van diens werk. Opvallend daarbij was dat in veel van zijn werken zijn Schotse achtergrond impliciet (Much ado about Nothing, Wah-Wah) of heel erg expliciet (alle Schotse instrumenten rijkelijk present in een suite uit de Pixar-film Brave) te horen is. Zijn Schotse roots waren overigens het beste hoorbaar in het enige muziekstuk van de avond dat niet door Doyle voor film is gecomponeerd: Corarsik for Violin and Orchestra (2009). Dit werk heeft Doyle speciaal geschreven voor de vijftigste verjaardag van Emma Thompson. Het werk is digitaal uitgebracht nadat Thompson het liet horen in het bekende BBC Radio 4-programma Desert Island Discs.
Doyle had ook nog een nieuwtje: de wereldpremière van enkele delen uit de in januari uit te komen film van Kenneth Branagh uit de Jack Ryan-reeks (The Hunt for Red October, Patriot Games etc.): Jack Ryan: Shadow Recruit. Tijdens het concert was Doyle zelf ook meermalen aan het woord om zijn dank over te brengen aan het LSO c.s. maar ook om zijn kinderen aan te kondigen die - zeer verdienstelijk - het nummer I find your love uit Calendar Girls ten gehore brachten. Ook sopraan Janis Kelly kwam nog langs voor het zingen van 'Weep you no more, sad fountains' uit Sense and Sensibility. Hoogtepunten van de avond waren overigens de bijdragen van twee van zijn vrienden: de overbekende Emma Thompson en Sir Derek Jacobi. Op muziek uit Much ado Nohing declameerde Emma Thompons 'Sigh no more'. Het absolute hoogtepunt - zeker voor deze liefhebber van I, Claudius - was toch echt Sir Derek Jacobi die op muziek van Hamlet op imponerende en magistrale wijze 'My Thoughts be Bloody' uit Shakespeare's Hamlet voordroeg. De volledige Barbican Hall ging hierbij terecht uit zijn dak. Wat een heerlijk concert!
'Non Nobis Domine' uit 'Henry V':
Reacties
Een reactie posten