Abrahamsen: "Let me tell you"
R. Strauss: Eine Alpensinfonie
Barbara Hannigan (sopraan)
Yannick Nézet-Séguin, Rotterdams Philharmonisch Orkest
De Doelen, Rotterdam
Was de wintersport de spelbreker, lag het aan de programmering van weer Eine Alpensinfonie of was het toch het vooruitzicht van modern werk waardoor het Rotterdamse publiek het gisteren massaal liet afweten in de Doelen? Zelden was de Doelen zo leeg en speelde het Rotterdams Philharmonisch Orkest - nota bene onder leiding van de eigen chef-dirigent en rising star Yannick Nézet-Séguin - voor een zo beperkt gezelschap. De Grote Zaal van de Doelen was nog niet eens voor een derde gevuld en dat was helaas tijdens het gehele concert te merken. Een concert van (letterlijk) schrille contrasten en een paar prachtige majestueuze hoogtepunten.
Gebroken tonaliteit

De Rotterdamse hoorn
De contrast tussen het programma voor en na de pauze kon niet groter zijn: het imposante toondicht Eine Alpensinfonie van Richard Strauss (1864-1949). Een werk dat een dermate groot orkest vraagt dat de uitvoering ervan lang niet altijd praktisch is en daarom niet al te vaak gebeurt. Er worden bijvoorbeeld zo maar twintig (!) hoorns voorgeschreven. In de Doelen konden er overigens maar acht geteld worden. Het bleek echter dat juist dit werk nog niet zo lang geleden al in Rotterdam was uitgevoerd dus wellicht dat de combinatie van (te) modern en (te) bekend werk een verklaring is voor de lage opkomst. Hoe het ook zij, het Rotterdams Philharmonisch Orkest onder leiding van de immer energieke Yannick wierp zich met verve op dit Alpenavontuur op muziek. Opvallend was dat Yannick een stevig tempo hanteerde wat de balans in het orkest niet altijd ten goede kwam waardoor Nacht, Sonnenaufgang en Der Anstieg wat rommelig leken aan te doen. Daarbij zal het ook niet geholpen hebben dat de zaal zo leeg was. Funest voor de concentratie van de leden van het orkest en het leek ook hoorbaar in de akoestiek.
Toch lukte het Yannick om de Rotterdammers bij de bekende hoogtepunten van Strauss' meest bekende toondicht majestueus te spelen waarbij (wederom) de Rotterdamse hoornspelers - en dan met name de Eerste Hoorn - het grootste compliment verdienen: wat kunnen zij spelen zeg! Uiteindelijk daalde het publiek - samen met Yannick - de Alpen weer af en eindigde Eine Alpensinfonie zoals het begon: met de wegstervende Nacht.
Het programma met werken van Abrahamsen en R. Strauss wordt uitgevoerd op 27 en 28 februari 2014. Deze recensie is op basis van het concert van 27 februari. Kaarten bestellen kan hier.
Om in de stemming te komen hier de Berliner Philharmoniker onder leiding van Semyon Bychkov met een mooie 'teaser' van Eine Alpensinfonie:
Zie hier voor een recensie van een uitvoering van 'Eine Alpensinfonie' maar ditmaal door het Koninklijk Concertgebouworkest onder leiding van Bernard Haitink op 23 december 2011.
Wat een merkwaardige recensie van Let me tell you van Abrahamsen. Ik kwam min of meer voor Strauss naar het concert. Maar raakte volkomen betoverd door Abrahamsen. Ik zal wel een 'die hard' zijn. Maar wat waren er dan veel!! Iedereen stond op en ik heb laatst nog met een aantal orkestleden gesproken over het gebeuren. Het blijkt toch mogelijk om hedendaagse, ja gloednieuwe muziek te programmeren die aankomt. Dat u schrijft dat het "publiek eigenlijk al genoeg weet" als er in het programmaboek staat dat natuurtonen vals kunnen overkomen geeft mij toch de indruk van vooringenomenheid. Jammer: u heeft echt iets heel bijzonders langs horen komen zonder het te kunnen pakken (of u te laten pakken). Openheid: mijn vrouw, die helemaal niet zo makkelijk toegang heeft tot hedendaagse muziek had het en was evenzeer onder de indruk.
BeantwoordenVerwijderen