© Ballet National de Marseille
Holland Dance Festival
Titanic
Frédéric Flamand, choreografie
Fabrizio Plessi, visual and video artist
Ballet National de Marseille
Lucent Dans Theater, Den Haag
Titanic van het Ballet National de Marseille begint veelbelovend, verliest halverwege coherentie doch zinkt - gelijk de echte Titanic - niet, maar maakt wel net iets te veel water.
In het kader van het Holland Dance Festival is het Ballet National de Marseille naar Nederland gehaald om te fungeren als één van de hoogtepunten van het festival. De nog altijd tot de verbeelding sprekende scheepsramp waarbij de onzinkbare geachte Titanic in 1912 na een botsing met een ijsberg tot zink en werd gebracht en 1.522 levens kostte, is een inventieve aanleiding voor dans. Artistiek directeur en choreograaf van het Ballet National de Marseille Frédéric Flamand liet zich inspireren door megalomanie ("Megalomanie is overall (…) Technologische vooruitgang is uiterst fragiel: als systemen uitvallen,ligt voor je het weet de halve wereld plat") en ontwikkelde - ondersteund door visual and video artist Fabrizio Plessi - het verhalende ballet Titanic.
Moderne dans en moderne dans
Titanic maakt een goede start doordat de choreografie het verhaal van het beroemde schip goed vertelt. We zien de havenarbeiders hard aan het werk om de Titanic aan zijn reis te laten beginnen. Aan boord zien we de verschillen tussen de (rijke) passagiers en de mensen die hun reis mogelijk maken: van bediening tot aan de machinekamer. Hoewel de choreografie van Flamand zeker aanspreekt, valt het toch op dat je moderne dans hebt en moderne dans. In Nederland - en zeker in Den Haag - zijn we verwend met het Nederlands Dans Theater (NDT) en na net vorige week Programma III van het NDT te hebben gezien, is het verschil toch erg evident. Hoewel de dansers uit Marseille soepel bewegen, brengen ze niet het detail dat het NDT laat zien. Op de een of andere manier voelt het ook of het NDT een paar jaar voorop loopt.
Spoor bijster
Daarbij helpt het overigens ook niet dat halverwege het 'verhaal' de vertelling het spoor een beetje bijster raakt. Na indrukwekkende scènes op het dek waarbij het leven van de passagiers prachtig wordt uitgebeeld volgt een nog indrukwekkender scène waar de ijsberg geraakt wordt. Op het Scherzo uit de Negende Symfonie van Antonín Dvořák wordt deze botsing prachtig weergegeven. Helaas maakt het ballet na deze botsing water zonder overigens te zinken. De reden hiervoor is dat het vertellen van het verhaal eigenlijk wordt losgelaten ten faveure van suggestie van, ja van wat eigenlijk? Het helpt daarbij ook niet dat de lappendeken aan muziek (Ives, Schnittke, Lang, Dvořák en Kern) ook niet altijd even toepasselijk is. Meest bizarre daarbij was overigens een scène in de machinekamer waar opeens een bokser langskwam, de symboliek ging aan deze recensent in ieder geval volledig voorbij.
Goede poging, maar…
Al met al doet het Ballet National de Marseille een goede poging om Titanic op deze wijze uit te beelden, maar toch blijft het gevoel knagen dat er meer in had gezeten. En dat je moet optreden in de thuishaven van het onwaarschijnlijk goede NDT helpt dan ook niet.
De trailer van 'Titanic' van het Ballet National de Marseille:
In het kader van het Holland Dance Festival voerde het Ballet National de Marseille op 7 en 8 februari 'Titanic' uit in het Lucent Dans Theater. Deze recensie is op basis van de uitvoering op 7 februari.
Reacties
Een reactie posten