De Nationale Opera
Faust
Charles
Gounod (1818-1893)
Michael Fabiano, Faust
Irina Lungu, Marguerite
Mikhail Petrenko, Méphistophélès
Marianne Crebassa, Siebel
Florian Sempey, Valentin
Doris Lamprecht, Marthe
Tomislav Lavoie, Wagner
Koor van De Nationale
Opera
Marc Minkwoski,
Rotterdams Philharmonisch Orkest
Het Muziektheater,
Amsterdam
De Nationale Opera imponeert door een duivels goede ‘Faust’ met
ingenieuze en spectaculaire enscenering. En dat op grond van een licht
belachelijk libretto!
Het mag geen verrassing heten dat
Nederland in het algemeen en Amsterdam in het bijzonder op muzikaal gebied niet
onder doet voor metropolen als Parijs, Londen, Berlijn en Wenen. Met het
Koninklijk Concertgebouworkest en Nationale Opera en Ballet in Amsterdam, het
Nederlands Danstheater in Den Haag en het Rotterdams Philharmonisch Orkest in
Rotterdam slaan we een flinke deuk in het muzikale pakje boter. Zelfs met die
wetenschap komt het nog geregeld voor dat de kwaliteit van een productie zo
hoog is dat je nog steeds aangenaam verrast wordt. De uitvoering van Faust door De Nationale Opera is zo’n
verrassing.
Belachelijk libretto
Het is ruim veertig jaar geleden
dat Faust van Charles Gounod bij (de
voorganger van) De Nationale Opera in de programmering was opgenomen. En hoewel
Faust groot succes heeft gekend,
liggen de hoogtijdagen ervan toch echt achter zich. Dit komt met name door het
nogal gedateerde en ietwat belachelijke libretto. Hoewel gebaseerd op Goethe’s
beroemde Faust leest het libretto dat
Jules Barbier en Michel Carré schreven weg als een slechte soap. Centraal staat
de deal die de oude wetenschapper
Faust maakt met de Duivel (Méphistophélès) om weer jong en aantrekkelijk te
worden en daarmee de jonge Marguerite te schaken. Een desastreuze uitkomst voor
Marguerite die zwanger wordt van Faust, door hem wordt verlaten, haar kind
doodt, haar broer hierom ten strijde ziet trekken tegen Faust die daarbij de
dood vindt om ten slotte vanuit de gevangenis het licht te zien en in de Heer
te komen. Soaps als The Bold and the
Beautiful kunnen hier nog een puntje aan zuigen. Tegelijkertijd is het een
opera van ruim drie uur die vol zit met mooie melodieën, maar waarvan er maar
weinig echt zijn blijven hangen. Uitzondering hierop vormt het prachtige
afsluitende trio van Marguerite, Faust en Méphistophélès Alerte, alerte… Anges purs.. Christ est ressuscité.
Met hulp en onder regie van Àlex
Ollé van La Fura dels Baus komt De
Nationale Opera (in samenwerking met Teatro Real Madrid) met een fantastische
enscenering waarbij Faust wordt gesitueerd als een wetenschapper in een modern
lab. Door de ingenieuze techniek van Het Muziektheater volgt scènewisseling op
scènewisseling waarbij deze moderne enscenering fantastisch aansluit bij het
werk van Gounod en daarmee een diepere laag aanbrengt. Een mooi voorbeeld is de
kerkscène waarin Marguerite – uitgestoten door haar omgeving – vergiffenis
vraagt aan God. De enscenering is zo sterk en de keuze om de Christusfiguur
door Méphistophélès zo doordacht dat je als publiek niet anders kan dan
genieten.
Marc Minkowski
Tegelijkertijd is deze productie
gezegend met de uitstekende prestaties van het Rotterdams Philharmonisch Orkest
dat onder ferme leiding staat van de Franse sterdirigent Marc Minkowski. In
zijn handen krijgt het werk vaart en pit met behoud van het melodieuze karakter
van Gounod’s compositie. Het immer imponerende Koor van De Nationale Opera en
topsolisten zoals Irina Lungu, Mikhail Petrenko en Michael Fabiano maken het
feest compleet. Met name het doortrapte en duivelse plezier waarmee Mikhail
Petrenko Méphistophélès speelt, is zeer aanstekelijk.
Het zal daarom niet verbazen dat
de recensies voor Faust over het
algemeen lovend tot zeer lovend zijn en dat het aantal lege plaatsen voor de
resterende uitvoeringen beperkt is. Voor liefhebbers van (klassieke) opera in
uitdagende moderne ensceneringen, maar eigenlijk alle operaliefhebbers is Faust door De Nationale Opera een echte no-brainer!
‘Faust’ van Gounod wordt van 10 t/m 27 mei uitgevoerd door De Nationale
Opera. Meer info en kaarten bestellen hier. Deze recensie is op basis van de
uitvoering op 13 mei 2014.
Reacties
Een reactie posten