De Nationale Opera
Gurre-Lieder
Arnold Schönberg (1874-1951)
Burkhard Fritz, Waldemar
Emily Magee, Tove
Anna Larsson, Waldtaube
Markus Marquardt, Bauer
Wolfgang Ablinger-Sperrhacke, Klaus Narr
Sunnyi Melles, Sprecher
Koor van De Nationale Opera
KammerChor des ChorForum Essen
Marc Albrecht, Nederlands Philharmonisch Orkest
Het Muziektheater, Amsterdam
Marc Albrecht en de Nationale Opera zetten
een wonderschone 'Gurre-Lieder' van Schönberg neer, maar de enscenering roept
meer vragen op dan het beantwoordt.
Hoewel dirigenten een ongekende hoeveelheid
muziek tot hun beschikking hebben om uit te voeren, is de de Heilige Graal van
de (klassieke) muziek een exclusieve club. Als je als dirigent echt meedoet heb
je natuurlijk de symfonieën van Beethoven op je naam staan en als het even
kan ook Der Ring des Nibelungen van Richard Wagner op je palmares staan. Mahler
en Bruckner ronden de wensenlijst over het algemeen af. Maar dan is er altijd nog een muziekstuk waar veel
dirigenten naar snakken om live uit te voeren: de Gurre-Lieder van Arnold
Schönberg (1874-1951). De fascinatie ligt niet alleen in de muziek, maar ook de
onwerkelijke schaal die nodig is om de Gurre-Lieder op te
voeren. Bij de premiere in 1913 in de Musikverein te Wenen waren maar liefst
757 musici en koorleden betrokken. Nu kan het ook wel een tandje minder, maar
de productie van De Nationale Opera die dinsdag ten einde liep
telt nog steeds het gigantische aantal van 235. Chef-dirigent van De Nationale
Opera Marc Albrecht zal zich zeer gelukkig hebben geprezen dat hij in de
mogelijkheid is gesteld om Gurre-Lieder uit te voeren.
En dan ook nog eens voor het eerst in een enscenering door Pierre Audi van dit
van oorsprong concertante muziekstuk. De bofkont!
Deense wortels

Vervreemdend en verwarrend
'Gurre-Lieder' is altijd concertante
uitgevoerd en zo ook bedoeld door Schönberg, maar schaal, verhaal en muziek
zijn zonder meer schatplichtig aan de opera. Dit heeft Pierre Audi geïnspireerd
om - voor het eerst! - Gurre-Lieder te ensceneren en op te
voeren in het Muziektheater. En het moet gezegd: de enscenering, bestaande uit
een oude fabriekshal en fantasierijke kostuums waaronder de permanent met een
grote ballon getooide Klaus Narr (vertolkt door Wolfgang Ablinger-Sperrhacke)
is oogstrelend. En toch werkt het in combinatie met de tekst en het statische
karakter van 'Gurre-Lieder' wat vervreemdend. Het sowieso niet altijd te volgen verhaal wordt door de enscenering nog wat
verwarrender doch. Desalniettemin is een dergelijke opvoering een must-see.
Zowel vanwege de enscenering alsmede het zeldzame feit zelf dat Gurre-Lieder wordt opgevoerd. Opvallend was overigens wel dat bij deze
laatste uitvoering van de reeks zich wat (kleinschalige) technische mankementen
voordeden en een enkele keer het muzikaal ook niet helemaal lekker liep. Dit
laat onverlet dat het Nederlands Philharmonisch Orkest
onder leiding van Marc Albrecht een uitmuntende uitvoering ten gehore brachten.
Niet in de laatste plaats door het immer geweldige Koor van de Nationale Opera.
Door de laatste scene waar muziek, koor en enscenering tot
een perfect hoogtepunt samenkwamen zorgden dat de problemen met de enscenering
vergeven, doch niet vergeten werden.
'Gurre-Lieder' van Schonberg is door de
Nationale Opera van 2 t/m 23 september 2014 uitgevoerd. Deze recensie is op
basis van de laatste opvoering op 23 september.
Reacties
Een reactie posten