Op het
eerste gezicht lijkt Thicker than water
een imitatie van het Deense The Legacy
maar al snel vindt dit Zweedse familiedrama een eigen stem.
Het moet fascinerend zijn om de vergaderingen van de Scandinavische
productiehuizen en staatsomroepen bij te wonen. Het ene succesnummer heeft de
grenzen van Denemarken, Zweden en - in mindere mate - Noorwegen nog niet
verlaten of een nieuw TV-succes dient zicht alweer aan. Opvallend daarbij is
wel dat de thematiek van de Scandinavische producties opvallende gelijkenissen
vertoont, in markant contrast overigens tot de landen zelf die op essentiële
onderdelen toch grote verschillen tonen. Dus zo kan het zo maar zijn dat
wanneer het ene land een misdaadserie heeft gelanceerd, het andere land al snel
volgt. De Deense staatsomroep DR lijkt de ultieme succesformule in handen te hebben:
na het misdaadsucces van The Killing
volgde de politieke serie Borgen en bleef
recent heel Denemarken aan de buis gekluisterd voor het familiedrama The Legacy waar een erfenis van de
matriarch spanningen tussen haar kinderen veroorzaakt. De Zweedse staatsomroep
SVT laat dit niet op zich zitten en heeft het eveneens in haar thuismarkt goed
bekeken eigen familiedrama Thicker than
water (in het Zweeds: Tjockare än vatten)
gelanceerd. Gelukkig is Thicker than
water veel meer dan een herhaaloefening en hoeven liefhebbers van The Legacy niet te vrezen voor een
herhaling van zetten, maar dan in de even onverstaanbare doch immer sympathieke
Zweedse taal.
Verplicht
samenwerken
Lasse, Jonna en Oskar |
Op een mooi gelegen Zweeds eiland bevindt zich het ietwat
kneuterig aandoende pension van de familie Waldemar. Het pension wordt gerund
door Anna-Lisa Waldemar en haar zoon Oskar en zijn familie. Naast Oskar heeft Anna-Lisa
nog twee kinderen: oudste zoon Lasse en dochter Jonna. De serie begint wanneer
Lasse en Jonna - die al lange tijd op het vasteland wonen en het contact met
hun moeder en broer sterk hebben zien verwateren - naar het pension worden
geroepen. Aangekomen geeft Anna-Lisa aan dat ze met al haar kinderen apart wil
praten. Deze gesprekken leiden vooral tot onbegrip omdat Anna-Lisa voor elk van
haar kinderen een cryptische boodschap heeft. Snel daarna wordt Anna-Lisa levenloos in een dobberende roeiboot gevonden: ze heeft zelfmoord gepleegd. Een zelfmoord
niet omdat Anna-Lisa depressief is, maar omdat ze terminaal ziek is en haar
einde zelf wilde bepalen. De broers Lasse en Oskar en zus Jonna worden op elkaar
terug geworpen uit verdriet en allerhande vragen over de handelswijze van hun
moeder. Vragen die alleen maar in hoeveelheid toenemen wanneer bij het
voorlezen van haar testament blijkt dat het pension pas het bezit van Lasse,
Oskar en Jonna wordt wanneer zij een heel zomerseizoen - en zonder meer dan vierentwintig uur het eiland te verlaten - samen het pension bestieren en het seizoen met
winst afsluiten. Lukt ze dat niet dan vervalt het pension aan een goed doel en
vervliegt de erfenis van de Waldemar-nazaten. Van geheimzinnige
boodschappen via een onverwachte zelfmoord tot verplicht samenwerken: zo rolt
de familie Waldemar.
Geheimen
In plaats van haar kinderen samen te brengen, leidt deze
onverwachte en vooral verplichte samenwerking meteen tot spanningen en kan het pension
van de familie Waldemar beter door het leven gaan als Pension Hommeles. Maar
dan zonder de humor van Annie M.G. Schmidt. Spanningen die niet vreemd zijn
aangezien Oskar al die jaren het pension heeft gerund en nu wellicht door
toedoen van zijn zus en broer zijn hele bestaan naar de Filistijnen ziet gaan. Voor Lasse en Jonna is het overigens ook geen feestje.
Jonna heeft een redelijk succesvolle carriere als actrice waarbij verblijf op
een afgelegen eiland nu ook niet bepaald wenselijk is. Lasse op zijn beurt
bestiert in Stockholm een restaurant en heeft al moeite genoeg om de eindjes
aan elkaar te knopen. Ook voor Kim, dochter van Lasse, is het allemaal geen
feestje zo te stranden op een saai eiland. De artistieke partner van Jonna kan
daar ook over meepraten... Daar komt nog eens bij dat de familie Waldemar bol
staat van de geheimen. Niet in de laatste plaats door de langjarige verdwijning
van Waldemar-patriarch. Al snel is duidelijk dat Waldemar senior er nogal losse
handjes op nahield en ook de drank maar moeilijk kon laten staan, waardoor zijn
verdwijning weleens wat criminele trekjes zou kunnen hebben. Dat moeder
Waldemar geheimen had, was al duidelijk, maar ook haar kinderen kunnen er wat
van. Gaandeweg de serie wordt de reikwijdte van die geheimen duidelijk en komen
we steeds meer te weten over de familie Waldemar terwijl ze alle zeilen moeten
bijzetten om het pension draaiende te houden en hun erfenis veilig te stellen.
En natuurlijk hebben de voorwaarden van Anna-Lisa's testament tot doel om haar
kinderen nader tot elkaar te brengen, maar dat valt nog sterk te bezien.
Een eigen
stem
Thicker than water is zonder meer het kijken waard. Al vanaf de eerste aflevering
klinkt de eigen stem van dit familiedrama zonneklaar door en is Thicker than water allesbehalve een rip-off van The Legacy. De personages intrigeren en de verhaallijn is over het
algemeen ook geloofwaardig. Het personage van Lasse - type womaninzer met een geldprobleem - is wat standaard en sommige
gedragingen van met name Jonna zijn niet altijd even geloofwaardig, maar dit
alles mag de pret niet drukken. Eenmaal begonnen aan het Waldemar-saga zal -
zeker voor de meeste kijkers - betekenen dat je de tien afleveringen zult
willen zien om te weten hoe dit familiedrama eindigt: in moord en doodslag of
toch nog een happy end?
'Thicker than water' (originele
Zweedse titel: 'Tjockare än vatten') wordt in Nederland door Lumière uitgegeven
en is vanaf 30 september algemeen verkrijgbaar. Bestellen kan hier.
Reacties
Een reactie posten