Met een budget
van € 23 miljoen toont de Deense staatsomroep de dramatische gevolgen van
hoogmoed. Maar niet de eigen hoogmoed aangezien de Deense oorlogszucht van de
19e eeuw in de 21e eeuw leidt tot puik historisch drama
dat allesbehalve van hoogmoed getuigt.
Een dramaserie over de Tweede Deens-Pruisische Oorlog? Wie
voor het eerst de nieuwe dramaserie 1864 van
de Deense staatsomroep DR onder ogen krijgt, zal zich afvragen of bij de
geschiedenislessen een belangrijke episode in de Europese geschiedenis is
overgeslagen. Want wie zonder blikken of blozen de aanleiding voor deze oorlog
en diens voorganger – de verrassend getitelde Eerste Deens-Pruisische Oorlog –
kan noemen, is ongetwijfeld een groot Triviant-kampioen met een neus voor
obscure feitjes. Juist de onbekendheid met deze oorlog doet je meteen afvragen
waarom het überhaupt nodig is om hier een 8-delig historisch drama van te maken
met een prijskaartje van bijna € 3 miljoen per aflevering. Toch vond DR deze
oorlog uit 1864 aanleiding genoeg om zo uit de band te springen. Enige hoogmoed
bij de Deense omroepbazen, wellicht dronken van het (internationale) succes van
o.a. The Killing en Borgen, lijkt in hoge mate aanwezig. Want
wie interesseert zich in hemelsnaam voor de oorlog waar de Duitse Bond onder
leiding van Pruisen strijdt met Denemarken om het bezit van de hertogdommen
Sleeswijk en Holstein? Na het kijken van 1864
kan zonder twijfel vastgesteld worden dat er sprake is van hoogmoed, maar echter
niet van DR maar het 19e eeuwse Denemarken dat verblind door eerdere
successen een strijd aangaat die ze niet kan winnen met alle gevolgen van dien.
Hoogmoed komt
voor de val
Daar waar Denemarken in de Eerste Duits-Pruisische Oorlog
(1848-1851) de Duitsers zonder pardon wisten te verslaan en de toevoeging van
Sleeswijk en Holstein aan Denemarken kon zien als startpunt van een Deens
imperium, lagen de kaarten 13 jaar later beslist anders. In de oorlog van 1864
worden de Denen roemloos en verpletterend verslagen door de Duitse Bond en
kunnen alle aspiraties tot Europese dominantie definitief in de ijskast
verdwijnen. De omvang van het verlies en de wijze waarop dit met kanongebulder
en groot menselijk drama gepaard is gegaan, lijkt – zeker in de dramatisering
van 1864 – een voorproefje van de
totale oorlog die met de Eerste Wereldoorlog definitief zijn intrede zal doen.
Om de tragiek van deze oorlog inzichtelijk te maken wordt 1864 verteld vanuit het verhaal van de broers Peter en Laust die
het vredige Deense platteland verruilen voor de eervolle taak te dienen in het
glorieuze Deense leger dat zomaar die machtige Pruisen had vernederd. Door deze
eer laten Peter en Laust ook jeugdvriendin Inge achter waar bij beiden verliefd
op zijn, maar slecht één van tweeën heimelijk de liefde mee heeft bedreven en
daarmee zwanger heeft gemaakt. Het familiedrama tekent zich daarmee zonder meer
af. Tegelijkertijd toont 1864 een
Denemarken dat vol van zichzelf is en onder leiding van premier Monrad een
steeds grotere broek aan trekt. Zo geeft 1864
ook een inkijk in de nationale psyche van Denemarken die veel is, maar niet
vleiend. Daarentegen komt Pruissen – met de opkomst van Bismarck en onder leiding
van koning Wilhelm – er een stuk positiever vanaf. De Pruisen verbazen zich
zeer over de misplaatse hoogmoed van Denemarken. Zelfs wanneer Denemarken
volledig verslagen is, presteert ze het nog om van de onderhandelingstafel weg
te lopen om later – met hangende pootjes – te verzoeken lid te worden van de
Duitse Bond. In één van de meer lichte scènes van 1864 leidt dit tot een koning Wilhelm die verzucht dat wanneer
Denemarken zou toetreden zij zich binnen no
time zich zullen beschouwen als het belangrijkste lid van de Duitse Bond.
Een link naar het moderne Denemarken mag natuurlijk niet ontbreken en daarom is
een derde verhaallijn toegevoegd in de huidige tijd waar een bejaarde baron
wordt verzorgd door de weinig sociale Claudia die op grond van de memoires van
de baron achter het verhaal van Peter en Laust komt en ontdekt dat hun verhaal
relevant is voor het moderne Denemarken, maar ook haar eigen leven…
Een who’s who van Denemarken
Net zoals Borgen een
andere weg insloeg dan The Killing is
1864 ook weer iets nieuws. Opvallend
daarbij is wel dat kenners van de vorige Deense successeries de ook hier
bekende who’s who van acterend
Denemarken zien langskomen in rollen die soms fictief zijn, maar tegelijkertijd
ook rollen die weer een who’s who van
19e eeuws Denemarken zijn. Blijkbaar is het in Denemarken net zoals
in Nederland: een relatief kleine groep topacteurs die je als rode draad in
alle grote producties tegen komt. Het sterke is overigens wel dat dit niet tot
verveling leidt, want de kwaliteit van deze acteurs zorgt ervoor dat zij hun
rollen echt zijn. 1864 wijkt
overigens op één punt in belangrijke mate af van The Killing en Borgen:
het leidt niet tot binge-watching. 1864 is juist een serie waar je de tijd
voor neemt en niet aflevering na aflevering door blijft kijken. Dat is in deze
tijden van House of Cards weer even
wennen, maar versterkt het kijkplezier. Want laat duidelijk zijn dat 1864 een puik historisch drama is waar
uitstekend wordt geacteerd en het grote budget op effectieve wijze is ingezet.
Want met name de veldslagen zijn imponerend in beeld gebracht met echte
kippenvelmomenten. Zelfs de in het begin wat plichtmatig aandoende verhaallijn
in het heden blijkt aan het einde van de serie tot groot nut en versterkt het
menselijk drama dat zich voor je ogen afspeelt. 1864 is dus zonder meer een kijktip en een mooie toevoeging voor
ieders kennis van obscure feiten zodat je met gepaste hoogmoed aan ieder spel
Triviant kunt beginnen.
Oordeel FerdiBlog: ****½
‘1864’ is de nieuwste dramaserie van de
Deense staatsomroep DR en sinds 31 maart verkrijgbaar op DVD en Blu-Ray
uitgegeven door Lumière. Bestellen kan hier. Deze recensie is op
basis van de Blu-Ray-versie.
Deze recensie is eerder verschenen op Jalta, het online nieuwsmagazine. Met enige regelmaat zullen recensies op het gebied van Kunst & Cultuur ook daar gepubliceerd worden.
Bij wijze van uitzondering was ik wel op de hoogte van deze 19e eeuwse Deens Pruisische oorlogen.Ik kwam er zijdelings mee in aanraking door het lezen van het schitterende boek Het Gevecht met Leviathan van Emiel Lamberts. Een verhaal over de politieke ordening in Europa van 1815-1965. De serie 1864 heb ik gevolgd op BBC 4 en vanavond de laatste twee delen gezien. Dat volgen viel mij in het begin niet mee omdat ik geen Deens versta en het van de Engelse ondertiteling moest hebben. Maar bijna alles wendt, dit ook. Het enorme menselijke drama wat achter iedere oorlog schuil gaat, kwam uitstekend uit de verf. Ik werd echter best wel geïrriteerd door bijna hele afleveringen lang, vooral de 7e , alleen maar naar de vreselijkste oorlogstaferelen te moeten kijken. De figuur van Johan kwam mij wat onwaarschijnlijk over en ik vond het geheel nog al warrig, mede door de verschillende periodes waarin de serie zich afspeelt. Best de moeite van het bekijken waard, bij vlagen ontroerend, echter geen Borgen, ondanks het feest van herkenning m.b.t diverse acteurs.
BeantwoordenVerwijderenBeste Louise,
BeantwoordenVerwijderen'Het Gevecht met Leviathan' ga ik eens opzoeken. Lijkt me aardig om ook op die wijze in aanraking te komen met het onderwerp van 1864. Jammer dat 1864 je minder bevallen is, maar over smaak valt natuurlijk niet te twisten!
In ieder geval dank voor het lezen van mijn blog en de moeite je neemt om een reactie achter te laten!
Ferdi