Robeco SummerNights 2016
Beethoven: Vioolconcert
Brahms: Symfonie Nr. 4
Augustin Hadelich
(viool)
Lahav Shani,
Rotterdams Philharmonisch Orkest
Concertgebouw,
Amsterdam
Met een jonge violist en een nog jongere
gastdirigent en klassiekers van Beethoven en Brahms laat het Rotterdams
Philharmonisch Orkest ook in het
zomerseizoen van zich horen. Een
doorleefde uitvoering van Beethoven’s Vioolconcert en een opwindende – tikkeltje
overmoedige – vertolking van de Vierde Symfonie van Brahms zorgden voor een
fijne zomeravond in het Concertgebouw.
De
Israëlische dirigent Lahav Shani (27) kan ongetwijfeld zonder herkend te worden
over straat lopen, want zelfs met white
tie lijkt hij allesbehalve op een dirigent en nog jonger dan hij is.
Tegelijkertijd bedient hij zich niet van de kapsones van een (klassieke)
maestro want na afloop van het concert dartelde Shani door het orkest heen om
diverse orkestleden in het zonnetje te zetten voor hun bijdrage. Net zoals
Shani – bij de toegift van violist Augustin Hadelich – eveneens gemoedelijk in
de zaal ging zitten om samen met het publiek te luisteren naar een mooie
uitvoering van het andante uit de Tweede Vioolsonate van Bach. En ook op het
podium zie je bij tijd en wijle nog echt een jonge jongen staan. Maar laat er
geen misverstand over bestaan: deze pupil van Daniel Barenboim - die gelijk
zijn mentor piano en orkestdirectie beheerst - weet zodra hij voor een orkest staat donders goed wat hij wil. Zijn wijze van dirigeren
varieert van springerig soepel naar intensief stram. Met name wanneer die
laatste stijl naar voren komt, doet hij erg denken aan Herbert von Karajan in
zijn nadagen toen rugproblemen hem veroordeelden tot een gelijksoortige stramme
dirigeerstijl. Door diverse succesvolle
invalbeurten is de ster van Shani rap gestegen en ook het Rotterdams
Philharmonisch Orkest heeft al eerder met hem kennis gemaakt. Dat is blijkbaar
goed bevallen want op het podium blijkt dat het orkest Shani moeiteloos volgt
en – belangrijker – hem zijn rol ook gunt.
Het belang van muziek
Dat
werd meteen al duidelijk bij het Vioolconcert van Ludwig van Beethoven
(1770-1827). Dit uitgebreide en lyrische vioolconcert is voor violist én
publiek een geliefd werk, maar daarmee is het tegelijkertijd des te lastiger om
een goede uitvoering neer te zetten. Door de herkenbaarheid ligt de lat
automatisch hoog. Met de eveneens jonge in Italië geboren Duitser Augustin
Hadelich (1984) is die lat geen probleem. Gelijk Shani is ook zijn ster
rijzende, maar is het belang dat hij aan muziek hecht wellicht nog groter. Want
in zijn tienerjaren heeft hij tijdens een thuisbrand (ernstige) brandwonden opgelopen
waardoor hij meer dan een jaar geen viool kon spelen. Juist omdat hij gedwongen
zijn viool heeft moeten laten rusten zonder te weten of hij weer zou kunnen
spelen, maakt dat hij nu met grotere intensiteit speelt. Hij beseft het belang
dat muziek voor hem heeft te goed en wil daar zoveel mogelijk van genieten. En
genieten deed zowel hij als het publiek gisteravond met een doorleefde
uitvoering van dit Vioolconcert. Daarbij meer dan uitstekend begeleid door het
Rotterdams Philharmonisch Orkest onder Shani. Publiek, orkest én dirigent waren
daarom terecht lovend over de muzikale kwaliteiten van Augustin Hadelich.
Opwindende overmoed
Na
de pauze stond Shani er alleen voor en dan ook nog eens met symfonie die niet
de makkelijkste is. Want de Vierde Symfonie van Johannes Brahms (1833-1897) zit
zo boordevol muzikale ideeën dat een dirigent goed moet weten wat hij wil om te
voorkomen dat orkest én publiek niet verdwalen in een muzikale overvloed. Brahms
heeft zich pas op latere leeftijd aan de symfonie gewaagd, waardoor zijn
symfonische oeuvre uit slechts vier symfonieën bestaat. Overschaduwd door de
symfonieën van de grote Beethoven kon hij zich niet voorstellen wat hij nog toe
te voegen had. Gelukkig heeft hij zich over die schroom heengezet en componeerde
hij vier doorwrochte symfonieën boordevol muzikale ideeën. En daarvan is de
Vierde Symfonie ongetwijfeld het werk dat het meest van muzikaliteit uit de
voegen barst. Want niet alleen vormen de eerste minuten van het eerste deel de
basis voor de drie volgende delen, maar bevat dit deel zoveel muzikale rijkdom
dat het een volledige symfonie in zich herbergt. Aan Shani en het Rotterdams
Philharmonisch Orkest om deze “gevaarlijke” muzikale reis te maken. Een reis
die bovenal kenmerkend Rotterdams was, niet in de laatste plaats door de kenmerkende
sound van de Rotterdamse blazers in
het algemeen en de hoorns in het bijzonder. Shani koos daarbij voor een
voorzichtig en relatief trage start, maar bouwde snel op en begeleidde publiek
en orkest naar een uitvoering die zonder twijfel elementen van jeugdige
overmoed bevatte waarbij effectbejag en een flink fortissimo niet ontbraken.
Dit deed echter geen afbreuk aan een opwindende vertolking die een passende
epiloog vormde voor een mooie muzikale avond in het Concertgebouw.
In juli en augustus vinden in het kader van de Robeco SummerNights een reeks
zomerconcerten plaats. Op 17 augustus maakten het Rotterdams Philharmonisch
Orkest gastdirigent Lahav Shani en solist Augustin Hadelich hun opwachting in
het Concertgebouw met een programma van Beethoven en Brahms. Meer info over en
kaarten bestellen voor de Robeco SummerNights hier.
Reacties
Een reactie posten