Britten: War Requiem
Elena Stikhina, sopraan
Mark Padmore, tenor
Michael Volle, bariton
Groot Omroepkoor, Vlaams Radiokoor
Nationaal Kinderkoor
Gianandrea Noseda, Koninklijk Concertgebouworkest
Concertgebouw, Amsterdam
Het imposante War Requiem van Benjamin Britten is - zeker op het eerste gehoor - niet bepaald toegankelijk en wordt - in Nederland althans - relatief zelden uitgevoerd. Een indrukwekkende en gebalanceerde uitvoering door het Koninklijk Concertgebouworkest onder leiding van (inval)dirigent Gianandrea Noseda blijkt de beste pleitbezorger voor dit prachtige oratorium.
Het zit het Koninklijk Concertgebouworkest de laatste tijd bepaald niet mee. Het gedwongen en veelbesproken vertrek van chef-dirigent Daniele Gatti heeft diepe wonden geslagen en blijft een schaduw werpen op het Amsterdamse orkest. Gelukkig heeft het orkest inmiddels een behoorlijke reeks dirigenten bereid gevonden om Gatti's concerten over te nemen: van eredirigent Bernard Haitink tot mogelijke opvolgers van Gatti zoals Roth, Van Zweden en Harding. Gelukkig heeft het orkest - los van de concerten met de chef-dirigent - altijd een groot aantal gastdirecties met de meest prominente dirigenten van dat moment. Een daarvan is Gatti's voorganger: de geliefde Mariss Jansons. Aan het begin van dit nieuwe seizoen zou hij zijn oude orkest voorgaan in het War Requiem van Benjamin Britten. Bijna een maand voordat de concertreeks zou plaats vinden, volgde het nieuws dat Mariss Jansons heeft moeten afzeggen en dat in Gianandrea Noseda een vervanger was gevonden. Wederom blijken gezondheidsproblemen ten grondslag te liggen aan dit besluit. Helaas een voor Jansons bekend fenomeen en één van de redenen waarom zijn afscheid van het Koninklijk Concertgebouworkest (KCO) eerder kwam dan gedacht. Ook zijn concerten met het Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks in deze periode worden door vervangers uitgevoerd. Aan dit orkest is Jansons overigens nog altijd als chef-dirigent verbonden. Normaal zou het publiek - zeker in deze onzekere tijd - zich bekocht mogen voelen met deze dirigentenwisseling. In het geval van de bij het KCO debuterende Gianandrea Noseda is daar geen sprake van. Niet in de laatste plaats door zijn verbondenheid met dit werk dat in het Amsterdamse Concertgebouw resulteerde in een memorabele uitvoering.
Wilfred Owen en de klassieke dodenmis
De kathedraal van Coventry |
Benjamin Britten (1913-1976) is een voorman van de moderne klassieke muziek in het Verenigd Koninkrijk en tegelijkertijd één van de meest bekende Britse componisten. Een combinatie die zelden voorkomt en dus veel zegt over de plek die Britten in het muzikale leven heeft verworven. Niet alleen was hij tijdens zijn leven een beroemde componist, maar zijn werk wordt nog altijd veelvuldig uitgevoerd. Van zijn Vioolconcert tot zijn meest bekende opera Peter Grimes. In de jaren zestig werd hij gevraagd een werk te componeren ter gelegenheid van de hernieuwde inwijding van de kathedraal van Coventry die tijdens de Tweede Wereldoorlog verwoest was. De kathedraal is overigens nooit in de oude luister hersteld, maar is een combinatie van nieuwbouw en behoud van de resten na een verwoestend bombardement. In 1962 volgde de première van het War Requiem, een oratorium voor koor, orkest en drie solisten. Hoewel het War Requiem een gevolg is van de Tweede Wereldoorlog droeg de pacifistische Britten het werk op aan vier vrienden die omkwamen tijdens de Eerste Wereldoorlog. Het oratorium volgt daarbij de indeling van een klassieke dodenmis, maar de Latijnse teksten zijn aangevuld met gedichten van Wilfred Owen (1893-1918). Owen was één van de belangrijkste dichters tijdens de Eerste Wereldoorlog die op treffende wijze het leed en de ellende van oorlog wist te verwoorden. De samensmelting van Latijn en de directheid van Owen's woorden werkt bevreemdend, maar haalt tegelijkertijd een barrière neer.
Groots opgezet, kleinschalig van karakter
Groots opgezet, kleinschalig van karakter
Gianandrea Noseda |
Op 11, 12 en 14 oktober 2018 leidt Gianandrea Nosedo het Koninklijk Concertgebouworkest in het War Requiem van Britten. Deze recensie is op basis van de uitvoering op 11 oktober 2018.
Reacties
Een reactie posten