vrijdag 14 maart 2014

Ballet 8 maart 2014: Sprookjesachtig mooie 'Fairytales' van Het Nationale Ballet


Nationale Opera & Ballet
Fairytales

Midzomernachtsdroom 
Muziek: Ouverture en fragmenten uit A Midsummer Night's Dream 
van Felix Mendelssohn-Bartholdy
Choreografie: Sir Frederick Ashton
Decor- en kostuumontwerp: David Walker

Firebird
Muziek: L'Oiseau de Feu van Igor Stravinsky
Choreografie: Alexei Ratmansky
Decor: Simon Pastukh
Kostuums: Galina Solovyeva

Het Nationale Ballet
Matthew Rowe, Holland Symfonia
Muziektheater, Amsterdam

Muziek en choreografie van Midzomernachtsdroom en Firebird worden door een halve eeuw gescheiden, maar de sprookjesachtige betovering van Fairytales van het Nationale Ballet is tijdloos. 

Sinds kort gaan De Nederlandse Opera en Het Nationale Ballet gezamenlijk door het leven als Nationale Opera & Ballet. Gezien hun gezamenlijke standplaats, het Amsterdamse Muziektheater, een logische keuze. Pas bij de volgende seizoenen zal duidelijk worden wat de gezamenlijkheid voor de programmering betekent. Het dubbelprogramma Fairytales van Het Nationale Ballet is echter de eerste productie die onder de gezamenlijke vlag plaats vindt en een betere start had men zich niet kunnen wensen.

Bekende tegenpolen
Het Nationale Ballet combineert met Fairytales choreografie van zeer bekende, maar toch erg verschillende werken. Midzomernachtsdroom is gebaseerd op de feeërieke muziek van Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847) en is de ultieme uiting van de muzikale Romantiek. Firebird daarentegen is de één-op-één vertaling van de speciaal door Igor Stravinsky (1882-1971) gecomponeerde balletmuziek L'Oiseau de Feu, muziek die naarstig op de deur van de muzikale moderniteit klopt. 

Sprookjesachtig
Opvallend daarbij is dat muziek en choreografie van beide werken allebei grofweg een halve eeuw uit elkaar liggen waardoor de verschillen merkbaar zijn, maar de overeenkomsten nog altijd overweldigend. Voor Midzomernachtsdroom maakt Het Nationale Ballet gebruik van de klassieke choreografie van Sir Frederick Ashton uit 1964. Dit wordt nog eens versterkt door het klassieke maar wonderschone bosrijke en feeërieke decor van de hand van David Walker. In een groot bos wordt het klassieke verhaal van Shakespear's gelijknamige blijspel over de werelden van elfen, edelen en eenvoudig landvolk in dans uiteengezet. Een prachtige en moeilijke choreografie met symmetrische en gelijkluidende ensembles en indrukwekkende solo's en duo's waarbij de komische noot niet geschuwd wordt. Hoewel pias Puck de mannelijke bijrol is, is de connectie met het publiek, de humor van de rol voor de oplettende kijker de waarlijke hoofdrol en niet koning van de woudelfen Oberon. 

Tijdloos
Het knappe aan de choreografie van Ashton is dat deze daadwerkelijk tijdloos is en niet onderdoet voor de nieuwe choreografie van Alexei Ratmansky voor Firebird. Toch zijn de verschillen voor en na de pauze overduidelijk. Niet alleen de muziek van Stravinsky is 'moderner' ook het decor straalt dit uit. De bekende fabel van prins Ivan die op zoek is naar zijn verloren liefde en haar vindt in de tuin van de boze tovenaar Kaschei, een tuin die ook bevolkt wordt door magische vuurvogels. Een veer van één van de vuurvogels leidt Ivan tot de overwinning op Kaschei en de terugkeer van zijn geliefde.

Het decor van zwartgeblakerde bomen onderstreept het moderne karakter. Daarbij wordt handig gebruik gemaakt van een enorm videoscherm waardoor het decor meer diepgang krijgt onder andere door de projectie van een enorme schaduw bij de opkomst van Kaschei. Ook de choreografie is modern van karakter, maar blijft overigens nog altijd "gewoon" ballet in plaats van moderne dans. Maar daar waar Ashton bij Midzomernachtsdroom kiest voor symmetrie en gelijke beweging, heeft de choreografie van Ratmansky wat meer individuele anarchie in zich. Een anarchie die soms wat rommelig kan aandoen, maar uiteindelijk prachtig combineert met de moderniteit van Stravinsky heerlijke muziek. 

Met deze feeërieke double bill waar oud en nieuw tijdloosheid uitstralen en geweldig combineren maakt Het Nationale Ballet - onder de nieuwe paraplu van Nationale Opera & Ballet - een droomstart. 

De 'trailer' van 'Fairytales' van het Nationale Ballet:


'Fairytales' van het Nationale Ballet wordt uitgevoerd van 1 t/m 16 maart 2014 in het Muziektheater te Amsterdam, thuisbasis van Nationale Opera & Ballet. Tickets voor de nog resterende uitvoeringen op 15 & 16 maart kunnen hier besteld worden. Deze recensie is op basis van de uitvoering van 8 maart 2014. 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen