Concert 15 maart 2014: Energieke zorgeloosheid met Pablo Heras-Casado en het Rotterdams Philharmonisch Orkest


Stravinsky: Pulcinella-Suite
Haydn: Celloconcert in C
Fauré: Après un Rêve (toegift)
Prokofjev: Symfonie Nr. 5

Sol Gabetta (Cello)
Pablo Heras-Casado, Rotterdams Philharmonisch Orkest
De Doelen, Rotterdam

Pablo Heras-Casado neemt het Rotterdams Philharmonisch Orkest op sleeptouw en benadrukt de energieke zorgeloosheid van Stravinsky, Haydn en Prokofjev. 

Pablo Heras-Casado (1977) is onderdeel van een groep jonge dirigenten van wie de komende jaren veel verwacht wordt. Hoewel zijn naam nog niet zo bekend is, heeft hij een succesvolle vuurdoop beleefd bij toonaangevende orkesten zoals de Berliner Philharmoniker, de Chicago Symphony Orchestra en het Koninklijk Concertgebouworkest. Naast enkele goed ontvangen cd-opnames heeft hij ook recent zijn operadebuut gemaakt bij de Metropolitan Opera en is hij in de Verenigde Staten uitgeroepen tot dirigent van het jaar 2014. In Rotterdam en Den Haag was deze Spanjaard al bekend aangezien hij al menig concert van zowel het Rotterdams Philharmonisch Orkest als het Residentieorkest leidde.

Het orkest als een kwartet
Opvallend was dat de Grote Zaal van De Doelen gelijk een recent concert maar dan met de eigen chef-dirigent Yannick Nézet-Séguin wederom voor meer dan de helft leeg was. Hopelijk niet een trend want de kwaliteit van het Rotterdams Philharmonisch is dermate dat goed gevulde zalen een logisch gevolg zouden moeten zijn. Volgende week keert voormalig chef-dirigent Valery Gergjev overigens terug en daar zijn dan weer bijna geen kaarten meer voor te krijgen.

De matig gevulde zaal weerhield Heras-Casado niet om een energieke en strak aangestuurde uitvoering van een (uitgebreide) suite van Stravinsky's neoklassieke ballet Pulcinella aan de Rotterdammers te ontlokken. Dit vrolijke en whimsical (een woord dat niet afdoende in het Nederlands valt te vertalen) ballet gebaseerd op de commedia dell'arte kwam enorm tot leven door de doorleefde maar strakke dirigeerstijl van Heras-Casado. Daarbij zorgde de orkestopstelling als een soort uit de kluiten gewassen kwartet  voor veel transparantie waarvan het stuk alleen maar verder profiteerde.

Een aangekondigd toegift
De energieke zorgeloosheid werd doorgezet in het Celloconcert in C van Haydn. Het werk van Haydn herbergt immer een zichzelf voortstuwende opgewekte energie waardoor zijn werk  - dat nimmer ellenlang is - nog altijd geliefd is en daarom vaak wordt geprogrammeerd. Voor dit uitdagende celloconcert keerde de Argentijnse Sol Gabetta terug naar Rotterdam en tekende voor een uitstekend samenspel met Heras-Casado en terecht enthousiaste reacties van het publiek. Een toegift van Fauré's Après un Rêve was het gevolg. Een overigens geplande toegift aangezien de oplettende lezer van de website van De Doelen de aankondiging ervan al had gezien. Daarbij is in dit werk ook orkestrale begeleiding nodig die onderdeel is van de bezetting voor het celloconcert dus bij de laatste terugkeer voor applaus werd Gabetta vergezeld door een kleine horde orkestleden. Een weinig spontaan toegift, maar dat mocht de pret niet drukken.

Heroïsch
Na de pauze waren de Rotterdammers hun kamerbezetting voor Haydn en Stravinksy ontgroeid en werd op volle sterkte de Vijfde Symfonie van Prokofjev uitgevoerd. Wederom toonde zich hier de kwaliteit van de strakke maar doorleefde leiding van Heras-Casado waardoor ook dit werk werd gekenmerkt door een energieke zorgeloosheid. Een zorgeloosheid die wortels vindt in het heroïsche karakter van Prokofjev's symfonie. Een overigens gelaagde heroïek aangezien dit werk de Sovjet-censuur moest kunnen passeren, maar de première ervan plaats vond terwijl de Duitse terugtocht richting de hel van de val van Berlijn gaande was. Een heerlijk imposant werk waarbij het tweede deel - het allegro marcato - eenzelfde whimsical maar wat meer satirisch karakter kent als de Pulcinella-suite en daarmee de cirkel van de avond weer rond maakte. Met een zorgeloos Rotterdams avondje als gevolg.

Sol Gabetta in Haydn's Celloconcert in C, maar dan met de Radio Kamer Filharmonie onder Philippe Herreweghe:


Het Rotterdams Philharmonisch Orkest onder leiding van Pablo Heras-Casado speelt dit programma van Stravinsky, Haydn en Prokofjev op 13, 14 en 15 maart in de Doelen te Rotterdam en op 16 maart in de Philharmonie te Essen. Deze recensie is op basis van het concert van 15 maart 2014. 

Zie hier voor een eerdere recensie van een concert met Pablo Heras-Casado, maar dan met een volledig Mahler-programma en met het Residentie Orkest. 

Reacties